IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Truth is... or is it in there

/ #902 Re: Totuus metsäojista

16.11.2011 21:17

#901: Truth is out there - Totuus metsäojista

Ja tilastot, tutkimukset ja siten faktat "väittämään" ovat seuraavat:  .....  .....  .....

Jaha, ei saata kuulua mitään.

Toisaalta teoria on kyllä mitä vahvin ja itse asiassa elämän kokemuksella todetuin, nimittäin toimiakseen juuri noin turvetuotannon kuivatus menetelmissä ja ojissa + mitään sanomattomilla pintavalutuskentillä!

Kyseisenlaisia "turvemetsiä" kyllä toki ojitetaan ( ja on jo paljon ojitettu) aluksi metsätaloudellisin perustein tiettyjen suosittajien toimesta. Kunnes todetaan muutamien vuosien päästä reservin tietyillä osilla aina vuorostaan oikein "porukalla", että ei tuo tuota puuta, mutta:

Tämäpä olisi hyvä paikka hyödyntää "tuottavaan, puhtaaseen, ympäristöystävälliseen" turvetuotantoon!

Ja jatkuvasti vedetään höplästä kansaa, vaikka kansa tietää.

Tänään muuten pressa pelissä eräs ehdokas perään kuulutti Suomi mahdollisuutena ja innovaationa puuta (kepu).

Toinen vielä hienommin puhdasta vettä (ps)!

Molemmat faktoja, mutta:

Ei kauan aikaa taaksepäin, kun nämä elementit vielä toimivat melko kohtuudella, teollisuuden varsinkin järkiinnyttyä, melko tiiviissä ja hyvässäkin symbioosissa. Toki kaupunkien takapihoilla oli ajoittain pahatkin (kuitenkin melko paikalliset) propleemansa, mutta kuitenkin. Toki niitäkään vaurioita vähättelemättä.

Reilut neljäkymmentä vuotta sitten kuitenkin turverahatekijät heräsivät tilaisuutensa tulleen: pilasivat molemmat innovaatiot kerta pyllistyksellä rynnistäessään rinnat rottingilla jaolle.  Niinp sittemmin puu meininkien kehitys tallattu turvetuotannon kustannuksella, vedet ihan vaan siinä sivussa.   KYLLÄ HARMITTAA !