Pikkalan kivilouhimo

kansalainen lena
Vieras

/ #3 Ei toista Hilaa Pikkalaan!

06.09.2010 20:40

Asuimme Pilvijärvellä Hilan louhimon toiminnan aikana. Linnuntietä louhimolle oli noin pari kilometriä matkaa mutta ikkunat helisivät kun louhimolla räjäyteltiin.

Kävellessäni louhimoalueen läheisyydessä 1990-luvulla minua vastaan tuli itse omistaja Hans Öfverström. Hän näytti minulle hienoa louhimoalueen ennallistamissuunnitelmaa virkistyskäyttöön louhimotoiminnan lopettamisen jälkeen.

Vaasa hallinto-oikeus kumosi 6.10.2006 Kirkkonummen lupa- ja valvontajaoston vuonna 2005 keväällä Hilan louhimotoiminnalle myöntämän luvan. Ympäristön asukkaita lähes parikymmentä vuotta häirinnyt ja piinannut toiminta pysähtyi vain kansalaisten aktiivisella puuttumisella asiaan.

Kävelin Stallsmossabergetin kallioilla elokuun viimeisellä viikolla ensimmäisen kerran ja kerroin ihastukseni maisemista tyttärelleni.

Käykääpä te Stallsmossabergetin lähistöllä asuvat tutustumassa tulevaan painajaiseenne Hilan louhomoalueella mikäli aktiivisuutenne jää kansalaisadressin tasolle.

Kauniit puheet 550-vuotiaan Siuntion kunnan historiasta ovat pian todella historiaa!