VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Vieras

/ #69 Perustietoa ja päätelmiä

22.12.2011 21:59

Susireviirien pinta-alat vaihtelevat Suomessa 1000-1300 km² välillä ja käytännössä reviiri on noin 30 x 40 km kokoinen alue.
Susilauma puolustaa tarvittaessa kiihkeästi omaa reviiriään - vieraat susilaumat häädetään niitten alueelle yritellessä voimakeinoin pois. Sudet merkitsevät asuinalueensa rajoja virtsaamalla hajumerkkejä maastoon.
Siellä, missä susien esiintymistiheys on suuri, muodostuu reviirien välisille alueille sudettomia puskurivyöhykkeitä, mikä vähentää laumojen välisiä yhteenottoja.
Susikannan saturaatio- eli kyllästyspiste tarkoittaa sitä, että jollakin tietyllä alueella susia on jo niin paljon, että kaikkien reviirien ollessa vallattuja - yhtään enempää susia ei alueelle mahdu, vaan on tässä tilanteessa osan susista lähdettävä liikekannalle etsimään uusia asuinalueita.
Yhtä reviiriä hallitsevien susien määrä vaihtelee yleensä kolmesta viiteentoista eläimeen. Yhden lauman koosta ei saa täyttä varmuutta, jos lauman näkee yhden kerran, sillä kaikki laumalaiset eivät aina liiku yksissä. Mitä enemmän susia seuduilla on, eli mitä suurempi on susien esiintymistiheys - sitä suuremmiksi kasvavat myös laumat. Myös tarjolla olevien saaliseläinten koko määrittää lauman suuruutta.
Ihminen ei kuulu suden saalistamiin eläimiin. Mutta jos susia on hyvin paljon ja niiden luontainen saalisravinto on jostakin syystä täysin loppunut - susi voi hakeutua etsimään ruokaansa ihmisen lähistöltä. Tällöin se voi olla uhkaava ihmisellekin.

Nämä tiedot on poimittu http://www.tunturisusi.com –sivustolta. Mielestäni nämä perustiedot jo osoittavat, että
a) laumakoko on kasvanut niin suureksi, että osa laumasta on lähtenyt etsimään uusia alueita
b) saaliseläimet ovat vähentyneet niin, että sudet joutuvat hakemaan ravintoa ihmisten läheisyydestä
c) suden voimakas vietti puolustaa omaa reviiriään aiheuttaa konflikteja myös koirien kanssa

Olen päättelyt näiden tietojen pohjalta, että susikanta on kasvanut liian suureksi joko sen asuinalueeseen nähden tai saaliseläimiin nähden. Näiden päätelmien perusteella olen myös allekirjoittanut adressin ja kannatan susikannan vähentämistä.