Feministinen aloite

Kalle Laukkanen
Helsinki

/ #28

29.03.2007 02:16

Raija Tuulas,

Kommenttisi kuulosti lähinnä tältä "Minua ei kiinnosta tämä asia ollenkaan, ja siitä puhuminenhan saattaisi osoittaa että en oikeasti olekaan tasa-arvon kannalla, joten käytän outoa tekosyytä kiertääkseni koko paskan." Katsotaanpas mitä alunperin olin kysynyt. Niin, olin kysynyt tuota asiaa suoraan, ja sehän antoi tietysti mukavan paikan "En minä voi vaikuttaa asiaan"-repliikille. Pointti oli se, että joku feministiksi itsensä luokitteleva saisi kertoa mielipiteensä tuosta asiasta, ja perustella sen. Ja puhuttava miehille koska miehet pitävät sitä yllä.. mutteivät kaikki miehet. Mutta silti ilmeisesti kuka tahansa mies kelpaa? Miksei nainen? Onko sukupuolten välillä jonkinlainen mystinen ero että vain miehet ymmärtävät tämän asian? Ja tarkoitin kuitenkin vain sitä mielipidettä (ja sitä, miksi tästä ollaan hiljaa. "Palkkoihin me yritämme vaikuttaa koska nehän ovat meiltä pois, mutta armeijaa miehet pyörittävät niin vaikka me olemmekin siitä varmasti jotain mieltä niin emme voi vastata koska me emme pyöritä sitä." Tuolla perusteella ilmeisesti naiset päättävät palkoista, joten siitä voi puhua, tai vaikka miehet päättävät palkoista, niin niistä voi silti puhua. Tuo logiikka ei auennut minulle ollenkaan... Sinänsä armeija ei olisi ollenkaan kauhea juttu, mutta kerta olen ihminen, niin kaikesta epäreilusta on valitettava. Kyllähän naiset ovat sillä "kahdeksallakymmenellä sentillä" pärjänneet, ja silti valittavat, niin kai minäkin saan valittaa epäreiluudesta.

Tiivistettynä: Miten se, että armeija on miesten pyörittämä, ja että naisia ei haluta sinne, vaikuttaa mihinkään pyrkimyksiin? Työnantajat ovat melko suurelta osin miehiä, ja he eivät varmasti halua maksaa yhtään enempää palkkaa kellekään. Silti sitä asiaa voi ajaa. Toiseksi, haluan nimenomaan mielipiteitä tuosta armeija-kysymyksestä. Pitäisikö sen olla miehille vapaaehtoinen? Naisille pakollinen? Ja miksi?

Itse katson olevani tasa-arvon asialla, ja uskon että jonkinlaista varsinaista palkkasortoa (nainen ja mies tekevät samaa työtä samalla nimekkeellä ja nainen saa vähemmän palkkaa) voi tapahtua ja tapahtuukin; tuo vain suurimmalta osin on varmaan tilastoharha. Ja vastaan on turha väittää lauseilla "Se on yleisesti hyväksytty fakta, lopeta tuo epätoivoinen kieltäminen", tehokkaampaa olisi konkreettisten todisteiden esittäminen (niitähän tänne on linkitelty, mutta en ole niitä tarkistanut. Jotkut ovat vain niiden pätevyyttä vähätelleet). Mielestäni on tärkeää pyrkiä siihen tasa-arvoon, mutta nimenomaan tasa-arvoon eikä "tasa-arvoon", jossa jotkut ovat hiukan muita tasa-arvoisempia.

Lopuksi pahoittelen vielä noita "repliikkejä" jotka keksin tyhjästä, ne saattavat olla joidenkin mielestä asiattomia tai loukkaavia, mutta niiden olisi tarkoitus tuoda esille tuota epäloogista ajattelua (ainakin minä näen siinä epälogiikkaa. Tuo Raija Tuulaksen viesti näytti lähinnä tältä: "Koska hauki on kala niin minä en voi sanoa asiaan mitään". Ja lisää näitä mahdollisesti loukkaavia "repliikkejä". No, kai ihmiset sen kestävät.