Bensaveron pudottaminen

Turku

/ #4

02.04.2007 08:16

Allekirjoitin adressin maalaisten puolesta. Siellä ei ole busseja menossa jokasuuntaan, ei edes yhteen suuntaan joka päivä. Maalla oma auto on välttämätön väline ja näillä veroilla ja hinnoilla JA TULOTASOILLA ei kaikilla ole mahdollista ostaa uusia hienoja vähäpäästöisiä autoja. Vai muutetaanko kaikki Hellsinkiin? Miettikää puistoaktivistit vähän?

Näin kaupunkilaisen näkökulmasta bensan hinnalla olekkaan mitään merkitystä, vaan viksumpaa olisi yrittää laskea julkisten kulkuneuvojen käyttömaksuja. Tuntuu että vaikka bensa onkin kallista ja yksityisautoilu saastuttaa ja on kamalaa jne. tulee halvan autorämän pitäminen halvemmaksi kuin bussilla/junalla matkustelu.

Kuvitellaan tilanne, jossa nelihenkinen perhe haluaa matkustaa Turusta Ouluun. VR antaa hinnaksi 193euroa menolipulle. Edestakaisin hinnaksi tulee melkein 400 euroa. Henkilöautolla sama matka taittuu mukavasti omalla tahdilla, aikatauluista riippumattomana puoleen hintaan. jos näitä reisuja tulee useampi vuodessa kuittaantuu verot yms lisämaksut helpostikin.

Kaupunkeihin tietulli, josta saaduilla tuloilla tuetaan julkisia kulkuneuvoja. Turhaa kaupunkiajelua voisi koittaa rajoittaa ja saada ihmiset käyttämään julkisia. Tällä hetkellä kaupunkibussit kärsivät leikkauksista, sillä ihmisillä ei ole varaa/halua maksaa uusia korkeita hintoja. Reittejä lakkautetaan ja ihan vääristä syistä.

Ennenkuin yksityisautoilijoita rangaistaan lisää veroilla ja maksuilla, halvennetaan sitä toista vaihtoehtoa, jooko? Bensavero alas niin kauan kuin ei ole tarjota muita vaihtoehtoja!