Jyväskylän lyseo tulee säilyttää

/ #66 Re: Helppoa

11.01.2012 21:04

#62: Ylöspäin - Helppoa

Lukioiden siirto Harjulle aiheuttaa 100% varmasti terveysongelmia, entiset sähkön tilat ovat homeessa; täydellisessä purkukunnossa. Kiinteistöliikelaitoksen Mr. Kumpulaisen toteamus: "Me osaamme remontoida -50 ja -60-lukujen tilat, emme yli satavuotiasta rakennusta." ja "1900-luvun alussa ei osattu tehdä nykyaikaisia koulurakennuksia." - kyseenalaistavat ammattitaidon! Euron-kuvat silmissä puhutaan ja tiedotetaan teatterin keinoin. Vaikka Lyseon uudella puolella on haittaavaa sisäilmaongelmaa, niin on myös "Tulevassa, modernissa saneerauskohteessa" - Harjun "massayksikössä".

Yli 100 -vuotias wanha rakennus on joutunut kaupungin säästötoimien uhriksi viimeisen kymmenen vuoden aikana, jonka takia ongelmia on alkanut ilmetä. - Miten yli satavuotias "keltainen suomalaisen sivistyksen kulmakivi" on säilynyt ongelmattomana 2000-luvun alkuun asti, kun uudemmat homehtuvat käyttökelvottomiksi muutamassa vuosikymmenessä... Lyseon tontilla on rakennusoikeutta, eikä sitä rajoiteta Jyväskylän kaupungin puolelta. Lyseon käyneet rakennusalan ammattilaiset ympäri maailman tekisi talkoilla uutta koulutaloa - historian säilyttäen.