IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #143 Ilman ympäristölupaa

12.10.2010 21:53

Ainakin vielä 80-luvulla ellei jopa vielä 90-luvun alkuvuosinakaan ei vaadittu mitään lupia turvetutannon aloittamiseksi. Tämä tarkoitti myös sitä, että turvetuottajilta ei myöskään vaadittu minkäänlaisia kuivatusvesien käsittelyjärjestelmiä. Osa näistä jatkaa edelleen toimintaa eli ovat laskeneet surutta jopa 30 vuotta tavaraa järviin. Meidän järvemme valuma-alueella on ainakin 50 ha:n alueet toimineet 80 -luvun alusta ja toimivat yhä edelleen ilman mitään puhdistusta! Ymmärtääkseni ELY-keskuksilla olisi mahdollista käynnistää "kesken kaiken" nykyisenlainen ympäristölupamenettely näille vanhoillekin tuotantoalueille. Mutta täällä Etelä-Savossa on niin saamaton virkamies tämän asian päällä, että on turha odottaa mitään toimia (tyyppi on ilmeisesti ennen ollut Vapon palveluksessa). Tosin turvenuija on yksityinen yrittäjä. On se vaan niin uskomatonta tämä turvenuijien ja niiden myötäilijöiden touhu! Ei mitään tolkkua p..kele!