Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Vieras

/ #344 joulupunikki

24.01.2012 23:10

Aika heikkoja kommentteja täällä.

Kyllä ihmisillä on tarve olla turvassa ja laittaa myös pyssy- ja puukkomiehet sekä rattijuopot kärsimään rangaistus vankilaan. Ihmisten perustarve on tuntea olonsa turvalliseksi, sekä omansa että lastensa ja karvaisten perheenjäsenten osalta.

Ja mitä tulee auton, koirien ja muiden ihmisten vaarallisuuteen verrattuna susiin. Varmasti ovat tilastollisesti vaarallisempia, mutta nämä ovat asioita, joiden kanssa olemme tekemisissä aivan joka päivä. Koirani makaa olohuoneessa, autollani ajan päivittäin ja ihmiset ovat kanssani samaa lajia. Ne eivät ole arvaamattomia villieläimiä, joiden näkeminen on harvinaista ja joiden elekieltä en osaa tulkita. On päivänselvää, että ihminen suhtautuu itselleen mahdollisesti vahinkoa kykenemään tekeviin vieraisiin eläimiin varauksella. En minä osaa pelätä koiraani tai ystäviäni, vaikka ne voivat yllättää.

Minä en vihaa susia enkä tahdo mitään joukkolahtaamista niille. Tahtoisin säilyttää jonkinlaisne kannan Suomessa. Minä eroan susien raivokkaista suojelijoista kuitenkin siinä, että minusta susi ei ole maailmankaikkeuden mahtavin eläin, jonka säilyminen Suomessa pitää turvata hinnalla millä hyvänsä. Minä en ole valmis tinkimään turvallisesta olosta omalla pihallani. En siitä, että voin päästää koirani ilman pelkoa aampissalle tai pitää sitä välillä tarhassa pihalla. Minä en ole valmis tinkimään myöskään elinkeinostani susien vuoksi. Olen valmis tinkimään siitä, että otan riskin mennessäni metsästämään koirieni kanssa, mutta joitain ihmisiä sekin harmittaa, että harrastus menee. (Olisi mukavampi, jos koirille keskittäisiin joku kunnollinen turva nykyisten susirepaleliivien sijaan.)

Tässä asiassa mättää se, että susien suojelijoista suuri osa ei tosiaan ymmärrä, että ihmiset eivät suojele mitään eläinlajia hyvää hyvyyttään, jos siitä koituu heille harmia. Ihmiset eivät halua pitää koiriaan omalla pihalla kuin vankilassa tai alati hihnassa. On helppo huudella, kun itse ei joudu tekemään arkielämäänsä vaikeaksi jonkun etäisen eläinlajin vuoksi. Kyllä se on eläinlajin menoa, jos yhteiselolle ei keksitä muita ratkaisuja kuin susialueella asuvien ihmisten elämän rajoittaminen.

Susi puolustaa omiaan, jos koira tulee sen reviirille. Minä olen eläin ja puolustan omaa reviiriäni ja läheisiäni. Minä olen tämän vuoksi itsekäs ja naurettava, susi jostain syystä ei, vaikka sen teot kumpuavat samoista syistä. Ja nyt kun joku tulee sanomaan, että ihmislaji valtaa muilta elintilaa ja pitäisi tappaa sukupuuttoon, totean että olkoon hän esimerkki ja aloittakoon itsestään. Ei se ole ratkaisu tähän ongelmaan.