IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Taisto Holla, Mieskonmäki

/ #948 Rääsysuo ja muut Havumäen turvetuotantoalueet

27.01.2012 09:05

Näytti Kangasniemen kunnallislehti ja Joutsanseutu uutisoivan tuosta Vaasan hallnto-oikeuden hylkäyspäätöksestä.

Tässäpä ote kunnallislehden tekstistä, josta saa sen käsityksen, että Siikavettä kuormittaa vain Paju-ja Pihlasuon kuravedet:
"Sisällä Keski-Suomen ELY- keskuksessa on valitus, jossa vaaditaan juoksutuksen keskeyttämistä Paju- ja Pihlassuon pintavalutuskentältä, kunnes se toimii lupaehtojen vaatimalla tavalla. Nykyisellään lähtevän veden humuspitoisuus puolitoistakertaistuu kentällä."

Totuushan on se, että tuota samaista kuravettä pumpataan muiltakin alueen turvetuotantoalueilta ja vielä samaan puroon. Nuo pintavalutuskentät on rakennettu jokaiselle Havumäen tuotantoalueelle ja nämä kaikki yhdessä tunkee kuravedet Siikaveteen.

Tuo pintavalutuskenttä on melkoinen insinöörien taidonnäyte, jossa huijataan tavallista kansalaista uskomaan miten hyvin suolta lähtevät vedet puhdistetaan, todellisuudessahan se on tehokas tapa tyhjentää suo kaatosateen jälkeen oikeen pumpulla, suoraan alapuolisiin vesistöihin, kustannustehokasta toimintaa ämpäriin verrattuna.

Pitää muistaa myös se, että Siikavesi, joka on osa Puulavettä, on säännöstelty järvi, jossa vedenkorkeuden muutokset on normaalia suurempia, ja siten myös virtaukset, johtuen voimalaitoksen juoksutuksesta.

Niin ja voimalaitoksen omistaa paikallinen energiayhtiö, eikä mikään ihme, että on osakkaana Vapossa.

kts. linkki http://www.sev.fi/fi/omistajat_ja_osakkuudet/omistajat

Mutta turpiinin siivet ja voimayhtiön kassavirtahan ei vedenväristä valita.

Melko tehokkaasti alkaa Puulan vedenväri vaihtumaan jos tuota kuraveden pumppaamista saada kuriin tai loppumaan kokonaan.

Melko omituinen tuo turpeella aikaan saatu energiatehokkuus????