VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Vieras

/ #2393 Jaahas

23.02.2012 21:07

Wikipediasta voimme lukea sudesta:

"Susien vaarallisuus ihmiselle
Susi karttaa tavallisesti ihmistä ja käy hyvin harvoin ihmisen kimppuun. Viimeksi ihmisiä Suomessa mahdollisesti surmannut susi liikkui Turun seuduilla 1880-luvun alussa, ja sitä on jälkikäteen epäilty villiintyneeksi koiraksi tai koirasudeksi."

"Susien haitat kotieläimille
Suomessa susista on ehkä eniten haittaa poronomistajille, mutta joskus metsästystilanteissa ja ulkona pidettäviä koiriakin joutuu susien saaliiksi.[19] Susi pystyy halutessaan hakemaan koiran koirahäkistä kiipeämällä aidan yli tai kaivautumalla sen alitse.lähde? Myös metsästäjien mukana metsällä tai kokeissa liikkuvat metsästyskoirat voivat olla vaarassa, sillä susi tappaa itseään heikomman kilpailijan reviirillään ja toisaalta koira on suden kannalta helppo ravintokohde. Koirien suojaksi susia vastaan on kehitetty niin kutsuttu hukkaliivi, joka antaa koiran kimppuun pyrkivälle pedolle voimakkaan sähköiskun."

"Susien salakaadot ovat lisääntyneet mm. Kainuussa. 90 % yli puolivuotiaiden susien kuolleisuudesta on ihmisen aiheuttamaa. Susia on hävinnyt enemmän kuin metsästyslupia niiden kaatamiseksi on annettu. Esimerkiksi Kuhmossa on susia hävinnyt lähes kaksinkertainen määrä lupiin verrattuna viime vuonna. Susien elinalueen painopiste onkin siirtynyt Kainuun itäosista lännemmäksi, ja vaikka 2002 Pyhäjoella ensimmäistä pesintäänsä yrittäneet sudet löydettiin ammuttuina ja mereen upotettuina, susikanta on levinnyt laajemmalle länteen viime vuosina. Seuduilla, joilla susien luonnollisia saaliseläimiä on vähän, ovat sudet joutuneet tulemaan ruuanhakumatkoillaan lähelle ihmisasutusta, vaikkakin susi muuten välttelee ihmistä ja viihtyy niin kutsutusti takamailla. Susi on Suomen vihatuin ja pelätyin suurpeto."

Eiköhän ne lapset ole turvassa jos vanhemmat pitää mukuloistaan huolta. Koirillekin suojakeinoja jo löytyy. Antakaa sen luonnon olla rauhassa ja keskittykää niihin häirikkösusiin ja ihmisiin tottuneisiin koirasusiin jos niitä metsästää haluatte, lisää kaatolupia tuskin ansaitsette tällä addressilla.