IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #974 Re: Uusi laaja tutkimus näyttää toteen kuinka vähäinen on turvetuotannon saastuttavuus

01.03.2012 14:03

#973: Totuus tulee jälleen julki, Vapo ei ole pahin saastuttaja - Uusi laaja tutkimus näyttää toteen kuinka vähäinen on turvetuotannon saastuttavuus

"Uskomuksistasi" johtuen on varsin hämmästyttävää että maamme tuhannet metsälammet ovat pääsääntöisesti valtavan kirkasvetisiä ja jopa juomakelpoisia, vaikka ne sijaitsevat keskellä laajoja talousmetsä alueita. Minusta se vie aika lailla pohjaa pois siltä, että vesistöt rötväytyisivät "uskomuksien" mukaisesti jopa 97 prosenttisesti metsistä liukenevista turpeista ja humuksista.

Olen nähnyt minkä jäljen vain 76 hehtaarin kokoinen vapon käyttämä turvesuo on tehnyt vesistöön kymmenessä vuodessa. Ei ole pienintäkään, edes teoreettista mahdollisuutta, että juuri kyseisenä samaisena aikana ympäristön maa- ja metsätalous olisi itkenyt tuon kaiken kiintoaineksen järveen. Siis juuri tarkalleen tuon turvetuotannon alusta alkaen!

Huom. kyseessä on "vain" 76 hehtaaria, joten ketäköhän oikeasti kummastuttaa, jos 3000 hehtaaria "hieman" fuskaa vesistöön

Eli voinet näin olen vakuutella vapo "totuuksiasi" ihan peilin edessä, niin on lienee luvassa kiistaton konsensus viattomuudesta.