IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Arska

/ #978 Re: Re: Re: Re: Uusi laaja tutkimus näyttää toteen kuinka vähäinen on turvetuotannon saastuttavuus

02.03.2012 22:47

#977: Pien-Saimaa on jo tuhottu vuosikymmeniksi! - Re: Re: Re: Uusi laaja tutkimus näyttää toteen kuinka vähäinen on turvetuotannon saastuttavuus

Turvetuotannon vesiä on tarkkailtu 80-luvun loppupuolelta saakka, ja näiden mittausten pohjalta tiedetään tarkoin, mitä ne sisältää. Maa- ja metsätalouden vesiä on tutkittu vain satunnaisesti, mutta jo näiden tulosten pohjalta nähdään, että niiden päästöt hehtaaria kohden ovat suuremmat kuin turvetuotantosoilta tulevat. 50- ja 60-luvuilla metsäojitettiin soita monin paikoin "uittamalla" ojien turve alapuoliseen vesistöön. Etenkin 80-luvulla karjatilojen lietelantaloista johdettin nesteet suoraan vesistöön, niin että etenkin keväisin hajut laskuojien varsilla olivat "yököttävät". Nyt nämä molemmat päästöt näkyvät vesistöissä ns. sisäisenä kuormituksena. Tämän valitettavasti kuvitellaan aiheutuvan turvetuotannosta. Jo pelkkä taselaskenta osoittaa, että turpeet olisi pitänyt polttamisen sijaan päästää vesiin, jotta vaikutukset olisivat sellaiset kuin yleinen luulo on. Yhteinen huoli on tietysti vesiemme tila. Jotta se paranisi on toimenpiteet suunnattava sinne, mistä valtaosa kuormituksesta tulee. Nykyinen välinpitämättömyys suurimmista kuormittajista johtaa vain siihen, että vesien tila edelleen huononee, ja turvetuotanto saa syytteet niskaansa. Sitten kun turvetuotanto loppuu  viimeistään silloin ymmärretään oikea tilanne. Toivottavast se ei ole liian myöhäistä vesistöjen kannalta. Tiedoksi sinne Saimaalle, että Lapissa on vesiä joiden äärellä ei ole merkittävää maa- ja metsätaloutta, mutta on turvetuotantoa. Ja vedet ovat puhtaita!