IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Pien-Saimaa on jo tuhottu vuosikymmeniksi!

/ #979 Re: Re: Re: Re: Re: Uusi laaja tutkimus näyttää toteen kuinka vähäinen on turvetuotannon saastuttavu

03.03.2012 08:07

#978: Arska - Re: Re: Re: Re: Uusi laaja tutkimus näyttää toteen kuinka vähäinen on turvetuotannon saastuttavuus

Dokumentit, faktat ja niiden lähteet tiskiin, kiitos.

Muutaman vuoden takainen päivän tilanne näkyy hyvin yksiselitteisesti ravinteiden osalta kommentissa #829. Siis vaikutus EI OLE 50 - 80 -luvuilta! Kiintoaineen mittauksissa ei ainakaan vielä ole ilmennyt minkäänlaista KUNNOLLISTA mittaus- ja analysointi menetelmää. Tai no, onhan ne varmaan olemassa, mutta ei kärsi vielä tuoda tuloksia esille. Joten luotan varsin vahvasti näkö-, haju- ja tuntoaistiin. Ja edelleen, miten ne nyt juuri pölähtää vuosikymmenten takaiset päästöt kirjaimellisesti pintaan, kun juuri oli saatu aloitettua kuivatusvesien lasku vesistöön. Ja joka puolella Suomea sama yhteensattuma, aikuisten oikeasti!

Pien-Saimaallakin tuotanto ja sen valmistelu alkoi jo 70 -luvun lopulla, joten reilu kymmenen vuotta tuli siis tuutin täydeltä ilman minkäänlaista dokumentääristä tarkkailua. Ja sen kyllä huomaa, vielä kauan aikaa! Sitten ehkä reilut kymmenen vuotta "tarkkailtiin", kymmenen vuotta analysoitiin ja vasta sitten todettiin, että tarttis ehkä tehdä vaikka jotain kemiallista tai silleen. Se on sitä Vapon vastuuntuntoa ja ympäristöaktiivista haittojen ehkäisytyötä, KIISTATTA!

Lapista löytyy varmaan toisenlaisiakin näkemyksiä.

Mutta kaiken kaikkiaan, tarinasi ovat vielä tässä vaiheessa ainakin minulle täysin turvevesipäästöjen puolustajien pelkkiä propaganda "uskomuksia" ja sitä kuuluisaa aivopesu yritystä.