IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

lintubongari

/ #992 Taas uusi lintukosteikko rakenteilla, kiitos Vapo!

08.03.2012 11:24

Jälleen yksi uusi osoitus siitä, kuinka turvetuotannosta poistuneiden alueiden jälkikäyttö hoidetaan hyvällä tavalla. Nimittäin Viitasaaren Saarisuolle rakentuu uusi retkeilykohde Vapon ja Viitasaarelaisen metsästysseuran, Teerilammen Jahtimiesten, yhteistyöllä. Vapo rakentaa alueelle lintukosteikon, jota sitten metsästysseura sitoutuu hoitamaan. Saarisuosta odotetaan kehittyvän upea kohde erilaisille lintuharrastajille ja se toimii myös virkistyskohteena eri koululaisryhmille. Ja tietysti ohikulkevat "turistit" tulevat poikkeamaan suolla. Tietenkin itse kyläläisille se tulee kartoituksen valossa olemaan eräänlainen kohtauspaikka ja piristysruiske kylän toiminnoille.

Tuo retkikohde tulee valmistumaan tulevan kesän 2012 aikana. Rakennustyöt käynnistyivät jo viime vuoden  2011 loppupuolella, työt aloitettiin silloin tekemällä pengerryksiä. Kaivuutyöt valmistuvat vielä tulevan kevään aikana. Lisäksi alueelle rakennetaan myös lintutorni, grillikatos ja kuivakäymälä. Vanhalla tuotannosta poistuneella alueella on ollut jo ennestään todella runsas lintukanta ja nyt se tulee tämän hankkeen myötä entisestään vielä lisääntymään ja monipuolistumaan.

Täytyypä lähteä ensi kesänä katsastamaan alue. Itselläni asuu tuttuja tuolla kylässä ja he ovat olleet hyvin innoissaan tuosta projektista. Kaikki puhaltavat siellä yhteen hiileen ja jo se tuo tullessaan yhteenkuuluvuuteen lisähenkeä kyläyhteisössä. Minunkin puolestani kiitoksia Vapolle hankkeesta! Tulkaa muutkin bongailemaan lintuja!