Kotihoidontukea ei saa lyhentää

maatuska

/ #350 5 lapsen äityli

09.03.2012 00:12

Pahalta tuntuu...Tuntuu että kaikki menee nykymaailmassa huonompaan...ihan kaikki. Olen ilolla, hyvällä tahdolla hoitanut lapsiani ja yrittänyt parhaani mukaan kasvattaa heitä ja antaa oppia elämän taipaleelle ja tässä se kiitos seisoo...
Raha ei ole meidän perheen tärkein aihe, mutta muille se tuntuu olevan. Pärjäämme mielestämme kohtalaisesti, vaikka olenkin ollut kotiäitinä useita vuosia. Mitään en vaihtaisi pois! Väitän että koti on lasten paras paikka pienten lasten kasvun ja kehityksen kannalta. Kyllä sitä sitten isompana kerho-, viimeistään eskari-iässä pääsee tuohon hoitoympäristöön tutustumaan..
Meillä on ollut suuri mahdollisuus ja onni elää tälläisesti, että isäntä käy töissä ja äitinä olen kotona. (vaikkakin olisi työ minne palata..ainakin vielä..eihän sitä koskaan tiedä..)
Nuorimmainen on nyt 2 kk ja vanhin lapsi 10 v. Välillä olen ollut töissäkin pariin otteeseen, mutta nyt olen ollut kotosalla neljättä vuotta. Ja jatkaisin kyllä tämän nuorimmaisenkin kanssa tuohon kolmeen vuoteen, jos vain mahollista päättäjien suhteen. On se niin pieni ja avuton tuo 2 vuotias viedä muualle hoitoon.. En voi käsittää tuota ajatusmaailmaa, että se toisi säästöjä. Kyllä kaikkea kanssa. Ei se mitään säästöjä tuo vaan paljon , paljon enemmän kustannuksia. Lisää päiväkoteja, lisää hoitajia, hoitajien palkkaukset, ym ja sanon että lapsen tunnepuolikin joutuu koville. 2 v tarvitsee vanhempien tukea, hoivaa ja turvaa kaikkein eniten.
Kaikilla äideillä, isillä olisi mahollisuus jäädä hoitamaan lastaan, lapsiaan kotiin, jos vain he haluaisivat todella. Sitä pärjää ihmeellisesti, vaikka ei kotiäitiyttä arvosteta sitten yhtään mitenkään. Ennen vanhaan kyllä arvostettiin! No joo, sen verran on plussaa, että tässä kymmenessä vuodessa on rahallisesti tuo kotihoidontuki noussut tuon oliko se nyt 40 senttiä...Jes.
Kuitenkin olen tyytyväinen kotiäitinä siitä mitä olen saanut ja mitä tulen saamaan. Olen kiitollinen kaikista viidestä lapsestani ja yritän ainakin parhaani mukaan toimia oikein. Vielä lopuksi toivon käsi sydämellä, ettei tuo tuki alenisi 2 vuoteen..