Kotitalousopetusta lisää perusopetukseen

Tuleva kotitalousope

/ #57 Nyt oikeesti päättäjät järkeä peliin!

21.03.2012 15:59

Kotitalousoppiaineessa on huikeat mahdollisuudet vaikuttaa nykyisiin ja tuleviin sukupolviin. Oppiaineessa yhdistyvät kaikkien muiden oppiaineiden tiedot taidoiksi. Mitä hyötyä on osata derivointia tai integraalilaskentaa tai puhua viittä kieltä, jos arki ei ole hallussa ja elämä muuten sekaisin?
Tässä maassa on tapahtumassa kehitystä, joka ei vaikuta hyvälle. Surullisena saa lukea kuinka yhä useampi perhe voi huonosti, nuoret ovat yksin, vanhemmuus on oikeasti kadoksissa. Nuorten keskuudessa mielenterveysongelmat, väkivalta, huonot käytöstavat, päihdeongelmat ja moraalin rappeutuminen ovat oikeasti lisääntymässä. Syy ei ole heissä, se on pitkälti meissä vanhemmissa... Jokaisen ihmisen, uuden sukupolven on itse opittava arjen taidot, miten voida hyvin ja elää elämää tässä muuttuvassa maailmassa. Kotitalousoppiaine voisi vastata näihin haasteisiin kun sille annetaan lisämahdollisuuksia ja resursseja. Nykyinen 3 vvt:a eivät riitä "maailman pelastamiseen". Kaikista parasta olisi, jos kotitalousopetusta olisi myös pakollisena lukion ja ammattikoulun viimeisillä vuosilla, juuri kun ollaan lähdössä lapsuudenkodista omilleen.
Nimimerkille pj: Me emme saa koskaan ajatella, että "voi, nyt ovat vaarassa opettajien työpaikat", silloin motiivit ovat väärät. Motiivina pitää olla huoli ja hätä lapsista ja nuorista sekä tulevaisuudesta.
Mutta siinä kotitalousopettajilla on mielestäni peiliin katsominen, että kotitalous ei saa olla pelkkää syömistä ja juomista vatsat pullollaan. Opiskelun pitäisi olla tavoitteellisempaa ja monipuolisempaa. Meidän pitäisi siirtyä tämän päivän tarpeet huomioiden ruoka- ja leivontakeskeisestä (tarkoitan että nekin ovat edelleen tärkeitä sisältöjä) kotitalousopetuksesta enemmän arjen- ja elämänhallintakeskeisempään opetukseen. Erityisesti kaipaan opetukseen sisältöjä perhe-elämän suhteen; esim. miten olla hyvä vanhempi, mitä se tarkoittaa käytännössä.
Edellisessä tuntijako ym. esityksessä (Perusopetus 2020)sekä Koulutuksen arviointineuvoston (2010) tutkimuksessa jo todettiin ja kaivattiin lisää opetusta kansalais- ja elämäntaitoihin. Silti uusimmassa ja edellisessä tuntijakoehdotuksessa ei millään tavalla huomioitu kotitalousoppiainetta! Haloo! Meillä on jo oppiaine, jossa näitä taitoja voitaisiin opetella! Kotitalousoppiaine ei ole vain asioita, joita tapahtuu kodin neljän seinän sisäpuolella. Kotitaloudet, perheet ovat yhteydessä tiiviisti koko yhteiskuntaan. Kotitalouden toimintaa on kodin seinien ulkopuolellakin.
Tosiasia on, että meidän (tulevien ja nykyisten) kotitalousopettajien tulee kehittää oppiainetta eteenpäin, jotta se vastaa niihin tarpeisiin, joita nyky-yhteiskunnalla ja nuorilla on sekä myös tulevaisuuden tarpeisiin.