Adressi Suomen susikannan elvyttämiseksi sekä säilyttämiseksi.

Ronja Ryövärintytär
Adressin tekijä

/ #106

30.05.2007 22:50

Ei villieläimiä tarvitse pelätä, mutta niitä ja niiden voimaa tulee kunnioittaa terveellä järjellä. Eläimen kanssa ei voi olla 100% turvassa, mutta ei ihmisenkään. Kuinka monesti luen lehdestä uutisia, jossa ihmisen seuralainen on pillastunut jostain, puukottanut tai lyönyt, tappanutkin jopa..ihan ilman mitään todellista syytä. Eläin ei kuitenkaan tee niin, onneksi.

Valitettavasti esim tietyt sanomalehdet liioittelevat susiuutisia hiukan liikaa, tarkoituksenaan kenties luoda hysteriaa..tiedä siitä sitten, mutta joka tapauksessa hyvin monella toimittajalla on se oma mielipiteensä susiasiasta ja sen mielipiteen huomaa hyvin helposti uutisia lukiessa. Valitettavasti. Uutisten kun pitäisi olla puolueettomia tiedotuksia, mutta näin ei periaatteessa ikinä ole. Uutisten lukeminen tai katsominen telkkarista pitää tehdä aina hiukan epäillen ja miettien. Ei pidä päätäpahkaa kaikkea uskoa, mitä uutisissa sanotaan. Mielipide kun hyvin paljon vaikuttaa asian ulosantiin. Susien vihaajat liioittelevat tapahtumien kauheutta ja heidän omaa pelkoaan, kun taas osa suojelijoista voivat joskus lipsahtaa vähättelynkin puolelle. Terve järki mukaan ajatteluun ja asiat tärkeysjärjestykseen sekä vaarat ja uhkat järjestykseen myös.