Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Myyryläinen
Vieras

/ #363 Sumutukselle kyytiä

22.11.2010 08:52

"Rauhaa ja lepoa" kaipasi ateisteillekin oppia kristinuskosta. Epäilempä monien meistä tietävän ihan riittävästi kristinuskosta. Ja sitä mukaa kun tietämys vielä lisääntyy, sitä vahvempia perusteita meillä on toisaalta ateismille ja toisaalta materialistis-sekulaariselle humanismille.

Toisaalta yleensä tunnustukselliseen uskonnonopetukseen kielteisesti suhtautuvat eivät halua unohtaa uskontojen vaikutusten opettamista. Niillä on vain paikkansa objektiivisissa oppissisällöissä uskontojen historian osalta historiassa ja maailmankatsomuksellisina järjestelminä filosofiassa. Tunnustukselliselle eli johonkin tiettyyn uskontoon sitoutuneelle opetukselle yhteiskunnan kouluissa ei tulisi olla sijaa.

Samainen "rauhaa ja lepoa" jatkaa: "Armo ja rakkaus on muuttunut helvetillä pelotteluksi ja väkivaltaiseksi käännyttämiseksi. Voisi pohtia, mikä sisimmässä antaa asioita pimentävät ja vääristävät lasit. Miksi hyvyys ja rakkaus ei kelpaa?"

Tässä häneltä tuntuvat unohtuvan kristittyjen pyhinä pitämien kirjoitusten opit. Helvetillä pelottelut ovat ihan suoraan Raamatusta. Siellä on pantu hallitsemaan myös kiivas ja ankara Jahve, joka jakaa tulta ja tulikiveä niin syntiin syyllisten kuin täysin sivullisten päälle. Samainen Jahve käskee siellä tappaa vauvasta vaariin kun on haluaa rangaistusta luomilleen tai lisää Erez Israelia kannattajilleen.

"Rauhaa ja lepoa" tuntuu siis poimivan itselleen mieleisiä rusinoita Raamattu-pullassa. Siis sellaisia joilla voi vedota tämän päivän henkistä lievitystä kaipaaviin. Samalla hän "unohtaa" asiat jotka eivät ole käypää kauppatavaraa nykymaailman henkisten elämyksien markkinoilla. Kumpienkaan osalta jutut eivät kuitenkaan perustu mihinkään muuhun kuin ikimuinoiseen seemiläiseen folkloreen. Ihan oikea lievitys ihmisten kokemaan angstiin voi löytyä vain ihmisten omasta ajattelusta ja ihmismäisestä keskinäisestä elämästä sillä mikään yliluonnollinen henkiolento ei tule ratkaisemaan ihmisten ongelmia vaan ihmisten pitää tehdä se ihan itse ja yhdessä muiden ihmisten kanssa.