Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Vieras

/ #11

08.04.2012 08:05

Luin tiedote-kohdasta György Kadarin kuulemistilaisuuden sekä mahdollisen irtisanomisen liittyvän oppilaiden toistuvaan epäasialliseen kohteluun. Valitettavasti myös tuonkaltaisen lausunnon voisi allekirjoittaa moni ja olisi voinut tehdä sen jo 25 vuotta sitten. Mikäli toistuvia ja useampia valituksia Györgyn toiminnasta on tullut, on enemmän kuin ymmärrettävää, että asia tutkitaan. Olen seurannut musiikkiluokkien tilannetta 80-luvulta lähtien ja nähnyt monesti - myös lähipiirissäni - miten ala-asteikäinen lapsi on "savustettu" musiikkiluokalta ulos. Musiikkiluokille on pääsykoe, ja sen läpäisseille lapsille tulisi antaa mahdollisuus olla musiikkiluokkalaisia, vaikka he eivät täysin sopisikaan siihen profiiliin, johon heidän oletataan asettuvan.
Mikäli taas kyseessä on György Kadarin epäasiallinen kohtelu ja kiusaaminen päättäjien taholta, kyseeseen tulee esimerkiksi oikeusprosessi syytetyn maineen palauttamiseksi. Itse en vain omien kokemusteni perusteella voisi kuvitella tulevani mielenosoitukseen György Kadaria puolustamaan. Sen sijaan mielenkiinnolla odotan selkeitä perusteluja György Kadarin irtisanomiselle.
On myös surullista, jos musiikkiluokkainstituutio Vaasassa on niin heikko, että se kaatuu yhden opettajan lähtöön. Jos näin on, jo sekin kertoo omaa kieltään instituution sisäisistä ongelmista. Jos opettaja tekee itsestään korvaamattoman, hän tekee samalla karhunpalveluksen oppilailleen. Selkeitä ja yksityiskohtaisia perusteluja odotellessa.