Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Myyryläinen
Vieras

/ #378 Rauhalle ja levolle

23.11.2010 08:07

R&L kirjoitti: "Vanha Testamentti on kristinuskossa alisteinen Uudelle Testamentille, jossa kerrotaan sanoma armosta ja painotetaan Jumalan rakkautta."

Missäköhän tuollainen alistussuhde käy ilmi, esim. Raamatussa? Käsittääkseni Jessen suuhun on UT:in laitettu sanat "en minä tullut rikkomaan lakia vaan pitämään sen". Mitenköhän se pitäisi tulkita ellei vahvistukseksi n.s. Mooseksen laeille? Jos tuollainen alistussuhde aidosti olisi olemassa, kristittyjen olisi parasta se mitä pikimmin Raamattuun editoida.

R&L kirjoitti: "Kristinuskon sisällä on monia eri suuntauksia."

Tästä olen samaa mieltä, lahkoja ja kuppikuntia todella riittää kirkkokuntien sisälle ja ulkopuolelle.

R&L kirjoitti: "Kaikki asiat eivät ole järjellä pääteltävissä, jotkut on itse koettava."

Tämä on taas tämä yleinen kristittyjen selitys kun asia-argumentit loppuu. Oikeasti meidän aistimme valehtelevat meille. Tai itse asiassa me tulkitsemme aistinsolujemme impulsseja aikaisemman kokemuksemme, kulttuuritaustamme y.m. vaikutuksen alaisena ja lopputulos on monasti harhainen. Esimerkiksi kun vasemman aivolohkon ylimääräinen ärsytys lähettää signaalin josta aivot ovat tunnistavinaan ulkopuolisen läsnäolon, kristillisessä ympäristössä elänyt tulkitsee sen helposti kristilliseksi jumal'hengeksi tai itsekseen vanhaksi vihtahousuksi, riippuen mielentilasta, lähiajan muista tietoisista kokemuksista ja alitajunnassa myllertävistä jutskista. Muunlaisessa kulttuurissa ja ympäristössä elänyt taas joksikin muuksi. Oikeasti kyseessä on yleensä eriasteinen, yleensä lievä, vaurio aivoissa. Samalla tavalla outoja valoilmiöitä näkevä saattaa ajautua "näkemään" lentäviä lautasia vaikka oikeasti kyseessä voi olla vaikka tuulessa heiluva katulamppu.

R&L kirjoitti: "Järjen päätelmiä käyttäen voisimme esim. kieltää taiteen turhana ja naureskella kummalliselle käsitteelle rakkaus. Lapsilta voisimme riistää tutit ja lelut jne. "

Ei kuitenkaan noin sillä taiteen tuoma mielihyvä tai ajattelun herättäminen ovat todellisia, mitattavia asioita, samoin rakkaus. Mutta vaikka kuinka nuo asiat voidaan johtaa tutkimuksessa empiirisesti ja teoreettisesti henkiolentojen asemesta neurologiaan ja kemiaan, se ei vähennä niiden arvoa ihmisen elämälle ja ihmisyksilöille.

R&L: "Monien ihmisten elämässä usko toimii eheyttävällä tavalla."

Yleensä tuo "eheytys" on yhden huumeen tai harhan vaihtamista toiseen. Joskus se saattaa näyttää katukuvassa joidenkin mielestä siistimmältä mutta se ei muuta perimmäistä harhautumisen sisältöä.

R&L kirjoitti: "Heille helvetti on juuri sitä, että heiltä riisteään mahdollisuus turvautua vaikeissa tilanteissa rakastavaan Jumalaan eikä heille anneta mitään positiivista tilalle."

Tämä sisältää kristittyä arroganssia puhtaimmillaan: mukamas vain kristinusko voi tarjota jotakin positiivista ihmiselle, muu on helvettiä. Kannattaisi tutustua myös muihin vakaumuksiin ja maailmankatsomuksiin objektiivisesti ja tutkailla kristinuskoa ja sen monia variantteja niiden joukossa neutraalisti.