Vaasan musiikkiluokkien puolesta

entinen musaluokkalainen

/ #147 Turhat spekulaatiot pois

11.04.2012 22:03

Vanhemmat. Jos teitä mietityttää millaista kohtelua oppilaat musiikintunneilla saavat, menkää itse paikan päälle selvittämään asia. Olen itse käynyt musiikkiluokat ja myönnän, että omallakin luokallani oli sellaisia oppilaita, jotka kertoivat vanhemmilleen kuinka tiukka ope Juri on, mutta jotka tänä päivänä ovat kiitollisia siitä opista, jonka ovat saaneet. Juri on tiukka ja osaa vaatia oppilailtaan, mutta ei missään nimessä huuda tai kurita. Juri on opettaja, joka uskaltaa vaatia oppilailtaan, koska näkee heissä potentiaalia, muttei missään nimessä tarkoita pahaa. Juri on todella omistautunut työlleen, enkä tiedä yhtä ainutta yhtä hyväsydämistä opettajaa mitä Juri on. En voi käsittää näitä syytöksiä, mistä lie saaneet alkunsa.

Ja mitä tulee yläkoulun tilanteen mollaamiseen. Alakoulu on painottunut enemmän klassiseen, kun taas yläaste kevyempään musiikkiin, mikä on mielestäni ehdottomasti rikkaus. Alakoulussa saadaan erittäin hyvä pohja musiikkiin klassisen opin kautta, josta on helppo ponkaista ylöspäin. Saulikin on erinomainen opettaja, eikä se, että yläkoulussa siirrytään nokkahuilusta kitaraan ja aletaan treenaamaan bändisoittoa ja pop&jazz-teoriaa ole mikään heikkous tai 'musiikinopetuksen tason romahtaminen'. Kaikki musiikki tyylisuuntaan katsomatta on aivan yhtä arvokasta ja mikäs sen parempaa, kun saada musiikkiluokille opettajat, jotka painottavat eri asioita. Lopettakaa kiltit spekuloiminen asioista, joista ette oikeasti mitään tiedä.

Itse opiskelen tällä hetkellä musiikinopettajaksi ja nimenomaan mahtavien opettajieni ansiosta. Parempia opettajia en voisi musiikkiluokille kuvitellakaan. Toivottavasti tilanne saadaan pian rauhoittumaan!