Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Paidagogos

/ #238 Kuka ajattelee lasta ja nuorta?

13.04.2012 18:44

Aikuiset yrittävät olla toinen toistaan viisaampia ja fiksumpia ottaessaan kantaa asiaan, josta he eivät kovin paljon sittenkään tiedä. Lapset ja nuoret tietävät. Kaikki on tapahtunut heidän arkipäivässään. He tietävät, mitä Juri on tehnyt - tai muut opettajat ovat tehneet tai tekemättä jättäneet. Ja myös, mitä itse ovat tehneet. Rehellisyyttä peräänkuulutan myös lapsilta ja nuorilta. Jurin tunnen. Odotan, mitä tuleman pitää. Tärkeintä on, että totuus voittaa. Ei valhe, ei hyvä-veli-järjestelmä, joka Vaasassa kuuluu toimivan yleensäkin myös kouluasioissa, vaan totuus. Ihmettelen myös, miksi koulujen johtokunnat on lakkautettu. Rehtoreillakin on oltava sekä tuki että valvonta, erityisesti valvonta! Sanovat, että meno on aika villiä nykyään. Kaikkein tärkein on aina lapsi ja nuori ja heidän parhaansa. Harmittavan usein se unohdetaan, kun halutaan olla esillä, osoittaa voimaansa tai haluaan hallita. Surullista, säälittävää. Toivottavasti tästä irvokkaasta näytelmästä seuraa puhdistus, hyvä uusi alku kaikille.