SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

/ #98

12.06.2007 12:21

Jenni T:

en kaipaa mainetta ja kunniaa, mutta susi on silti hyödyllinen eläin.

Ja se kuuluu Suomen luontoon, joten mikä oikeus teillä on yrittää tappaa sitä sukupuuttoon Suomesta?!

tunturisuden sivuilta:

-Edelleenkin susi on maassamme erittäin uhanalainen ja suojelua kaipaava laji. Nykyiselläänkin, vuoden 2007 kuluessa, Suomen susikanta on vielä varsin pieni, vain hieman yli 200 yksilöä. Suomen susikannan pitäisi olla elinvoimainen ilman, että tukeudumme siihen ajatukseen, että kyllähän susia Venäjältä riittää. Jo myöskin EU:n direktiivi säätää sen, että jokaisen maan on turvattava omien suurpetojensa tila. Jos sudet saisivat lisääntyä vapaasti Suomessa - niitten luku kasvaisi hyvissä ravinto-olosuhteissa 30 - 40 % vuodessa. Suomessa on elintilaa nykyistä huomattavasti useammalle sudelle, kuin niille parille sadalle, jotka täällä nykyisin elävät.

On syytä pitää mielessä, että susi maassamme erittäin uhanalainen laji ja se on rauhoitettu eläin, sillä se uhkaa hävitä luonnostamme. Susi on Suomessa luonnonsuojelulain (1096/1996) perusteella rauhoitettu eläin. Luontodirektiivi eli luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta annettu Euroopan yhteisön neuvoston direktiivi (92/43/ETY) on luokitellut suden erittäin uhanalaiseksi lajiksi, jota tulisi suojella tiukin toimin (liite IV). Luontodirektiivin mukaan erittäin uhanalainen on laji, joka ei täytä äärimmäisen uhanalaisten kriteerejä, mutta siihen kohdistuu erittäin suuri uhka lähitulevaisuudessa hävitä luonnosta. Susi on uhanalainen pienen populaatiokokonsa takia. Suomen lajien uhanalaisuusarvioinnissa vuodelta 2000 susi määriteltiin erittäin uhanalaiseksi lajiksi, johon kohdistuu äärimmäisen suuri välitön uhka ja erittäin suuri uhka lähitulevaisuudessa hävitä luonnosta. Uhanalaisuuden kriteerit ovat populaation koko, joka on pienempi kuin 250 yksilöä, ja uhanalaisuuden syynä on pyynti eli metsästys ja laiton tappaminen.

-susi pitää kurissa hirvi-ja peurakannat