Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #206 Otteita sivistyneistä ensihoitojärjestelmistä....

25.11.2010 19:40

OSA 4.

"5.2 ENSIHOIDON OSASTONHOITAJA

Ensimmäisenä toiminnan käynnistämistä varten tulee palkata ensihoidon osastonhoitaja 3-4 kuukautta ennen ensihoitoesimiesten palkkaamista. Hänellä tulee olla virka, koska käyttää julkista valtaa toimiessaan ensihoidon kenttäjohtajana. Ensimmäisinä tehtävinä on päivittää tässä hankkeessa esitetyt suunnitelmat vastaamaan tulevaa toimintaa ja mahdollistamaan sen käynnistämisen sekä osallistua ensihoitohenkilöstön rekrytointiin / haastatteluun.

• Ensihoitaja – AMK tai sairaanhoitajan tutkinto
• Ensihoitotyön johtamiskoulutus ja johtamisen erikoisammattitutkinto JET (voidaan suorittaa myös virkavalinnan jälkeen)
• Työkokemus hoitotasoisesta ensihoidosta vähintään 12 vuotta

• Hallittava alueelliset hoito- ja toimintaohjeet

Ydintehtävinä ovat: ensihoitopalvelun johtaminen ja kehittäminen siten, että toiminta-alueen asukkaat saavat tarvitsemansa perus- ja erikoissairaanhoidon palvelut, toiminnan koordinointi sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen muuhun toimintaan, sekä ensihoitopalvelun kenttäjohtaminen päivittäis-, monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa.

5.3 ENSIHOITOESIMIES

Ensihoitoesimiehiksi tulee palkata kuusi (6) henkilöä laadukkaan toiminnan varmistamiseksi. Tällöin myös sairaus- ym. loma aikoina pystytään varmistamaan, että ensihoitopalvelua johtaa kenttäjohtaja vuoden jokaisena päivänä. Hallinnollisesti ja palkkauksen hierarkisen järjestämisen vuoksi henkilöiden virkanimike on ensihoidon apulaisosastonhoitaja, koska hekin käyttävät työssään julkista valtaa.

• Ensihoitaja – AMK tai sairaanhoitajan tutkinto
• Ensihoitotyön johtamiskoulutus (voidaan suorittaa myös virkavalinnan jälkeen)
• Työkokemus hoitotasoisesta ensihoidosta vähintään 8 vuotta

• Hallittava alueelliset hoito- ja toimintaohjeet

Ydintehtävinä ovat: ensihoitopalvelun johtaminen ja kehittäminen siten, että toiminta-alueen asukkaat saavat tarvitsemansa perus- ja erikoissairaanhoidon palvelut sekä ensihoitopalvelun kenttäjohtaminen päivittäis-, monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa.

5.4 ALUE-ESIMIES

Alue-esimies on hoitotason ensihoitaja, joka toimii oman alueensa hoitoyksikössä johtovastuullisena = L5. Heitä olisi tarkoitus palkata 12 toimen- tai viranhaltijaa, jotta kaikilla kolmella toimialueella (Hyvinkää-Mäntsälä, Nurmijärvi ja Järvenpää-Tuusula) on kaikkina päivinä riittävä hoito- ja johtovalmius olemassa. Hallinnollisesti ja palkkauksen hierarkisen järjestämisen vuoksi henkilöiden virkanimike on ensihoidon erikoissairaanhoitaja.

• Työkokemus hoitotasoisesta ensihoidosta vähintään 4 vuotta

• Hallittava alueelliset hoito- ja toimintaohjeet

Ydintehtävänä on työskennellä ensihoitopalvelussa siten, että toiminta-alueen asukkaat saavat tarvitsemansa perus- ja erikoissairaanhoidon palvelut sekä oman hoitoyksikköalueen toiminnan koordinointi kenttäjohtajan apuna.

5.5 ENSIHOITAJA

Toiminnan järjestämisen ensivaiheessa on tarkoitus palkata hoitotason ensihoitajia, jotka toimivat oman alueensa hoitoyksikössä alue-esimiehen työpareina.

Hallinnollisesti ja palkkauksen hierarkisen järjestämisen vuoksi henkilöiden virkanimike on ensihoidon sairaanhoitaja.

• Työkokemus hoitotasoisesta ensihoidosta vähintään 2 vuotta

• Hallittava alueelliset hoito- ja toimintaohjeet
• Osallistuttava säännölliseen alueelliseen ylläpitokoulutukseen ja käytännön testaukseen vastuulääkärin määrittämin vuosivälein"

(Lähde: Ensihoidon kenttäjohtojärjestelmä "XXXX" sairaanhoitoalueella 2011)