Tervalammen kuntoutuskeskusta päihdeongelmaisille ei saa sulkea.

Vesa Jaakkola; ohjaaja Tervalammen kartanossa

/ #74 Helsin sosiaalilautakunnan kokous 29.5.2012 talouusarvio vv.2013-2015

30.05.2012 18:48

Seuraavassa ote Helsingin sosiaalilautakunnam 29.5.2012 päätöstiedotteesta koskíen sosiaalitoimen talousraviota vv. 2013-2015;
- Kajanojan ehdotuksesta, jäsen Mäen kannattamana lautakunta lisäsi äänestyksen 8-3 jälkeen kappaleen 70 jälkeen kappaleen:
”Päihdepalveluissa on on tärkeää turvata riittävästi kuntouttavaa palvelua haittoja vähentävän päihdehuollon rinnalle. Myös hyväksi todettua laitosho...itoa on syytä jatkaa. Sosiaalilautakunta ehdottaa, että kaupunginhallitus varaisi näihin tarkoituksiin 4 milj.euron määrärahan talousarvioehdotuksessa esitetyn määrärahan lisäksi"

Vaemmistoliiton edustajien kannanotto on tuki kamppailullemme Tervalammen säilyttämiseksi. Sanotaanhan siinä suoraan, että hyväksi todettua laitoshoitoa on syytä jatkaa. Juuri näin olemme esittäneet lähes 600 allekirjoittajan adressissa ja siihen liitetyissa n. 70 erillisessä kirjallisessa kommentti puheenvuorossa.

Sosiaalilautakunta äänesti muutoksesta äänin 8 puolesta ja kolme vastaan. -Arvatkaapa, mikä poliittinen puolue ajaa Tervalammen lakkauttamista, arvaaminen on helppoa kun katsotaan puheenvuoroja päihdepalvelujen yksityistämisen puolesta joita erään entisen apulaiskaupunginjohtaja rouvan esityksinä julkaistiin jo edellisissä kunnalisvaaleissa.

Helsingin sosiaalivirasto aikoi säästää päihdehuollon kuluissa laitoshuollon alas ajamisessa kolmevuotis budjettikaudella n. 2,5 miljoonaa euroa. Nyt sosiaalilautakunnassa on torpattu tämä esitys ja ehdotettu äänestyksen tuloksena 4. milj. eururon lisärahoitusta päihdehuoltoon. Vaikka esityksessä ei yksilöidä ehdotetun summan käyttöä on selvää, ettei se kohdennu Tervalammen kartanon kehittämiseen vaan tällä rahoituksella rakennetaan jo ajatustasolla syntynyttä city-kuntoutusta. Tärkeintä aloitteessa on kuitenkin lause, - jo hyväksi todettua laitoshuoltoa on syytä jatkaa. Tämä lause koskee juuri Tervalammen kartanoa.

Lokakuun 28 päivä on kunnalisvaalit. Äänestäkää silloin ehdokkaita, joiden tiedätte vastustaneen Tervalammen päihdelaitoksen lakkauttamista. Tänään me jo olemme moraalisia voittajia. Nyt voimme jo iloita taistelumme tuloksista. Pannaan Tervalammen kartanon lakkauttamisen yrittäjä häpeämään. Ja vain julkisuutta ja toisisoita he pelkäävät. Ja me niitä häpeämättä kerromme jatkossakin. Ammutaan kirjoituksillamme alas "rötösherrat ja rouvat"joiksi nyt tekisi mieli kutsua myös eräitä tähän teksiin liittyviä kuntalaisten hvinvointipalveluja lakisääteisesti tuottavan Helsingin keskusviraston eräitä johtajia.