SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Kuopio

/ #111

04.07.2007 22:02

- Lappeenrantaan ei tule savon sanomat!

En ymmärrä miten tämä liittyy asiaan? Savon Sanomiin kuten muihinkin päivittäissanomalehtiin tulee uutiset samoista lähteistä, siksi uutiset eivät juurikaan eroa lehtien välillä ja susien tekemät jutut ovat sellaisia, ne laajentuvat paikallisuutisista valtakunnan uutisiksi. SS on keskisuuri sanomalehti ja sitä saa Lehtipisteen pisteistä kautta maan, myös Lappeenrannasta tarvittaessa.

- joten en todellakaan tarkoittanut tätä tapausta! enkä mitään noista sinun esittämistäsi esimerkeistä.

Vaan mitä? Missä melkein susi on melkein purrut melkein lasta? Kerro minulle niitä esimerkkejä näistä melkein-tapahtumista.

- niin eikö asiaa paranna enemmän se, että teet OIKEASTI asialle jotakin.

Mitähän se OIKEASTI tekeminen on? Kahlitsen itseni salolle? Suurin ja kannattavin työ tehdään mielikuvatasolla siellä ihmisten parissa, hitaalla ja varmalla vaikuttamisella. Pisara voi ajan kuluessa tehdä tien kallion läpi.

- mitä luulet susien hyötyvän siitä että syötät näille ihmisille asioitasi jotka olet jo itsekin tulkinnut sellaisiksi ettei niiden päitä käännetä.

Samalla lailla ns. vastustajatkin yrittävät käännyttää mielipiteensä puolelle, vaikka tietävätkin sen olevan yhtä "turhaa". Faktojen kertominen ei ole koskaan hyödytöntä, joskus joku voi ottaa niistä vaarinkin, vaikka ensi alkuun se tuntuukin turhalle.

- ei KUKAAN voi kieltää sitä tosiasiaa että susi toimii vaistojensa varassa

Kuka täällä on päinvastaista sanonutkaan? Päinvastoin, on pyritty nimenomaan osoittamaan, että susi on villieläin, ei suunnitelmalliseen ja päämäärähakuiseen toimintaan, joka vielä siirretään sukupolvilta toisille, kykenevä inhimillistetty pahuus.

- Kun ravinto loppuu luonnosta,

Ei lopu, ellei ihminen saata siihen tilaan luontoa.

- ne siirtyvät pihamaille ja syövät kotieläimiä KOSKA NIILLÄ ON NÄLKÄ

Edelleen isompi ongelma on se, että susien ei anneta muodostaa sellaisia laumoja, jotka kykenisivät tulokselliseen hirvieläimen kaatamiseen. Laumat päinvastoin hajoitetaan ja saatetaan maailmaan lisää yksinäisiä tulevia häiriköitä, jotka eivät pysty luontaista saalista kaatamaan vaan ihmisen toiminnan seurauksena ovat pakotettuja etsimään vaihtoehtoista ravintoa. Kyllä, on nälkä. Ihmisen takia.

- Kun ei ole kotieläintä saatavilla ne syövät nälissään vaikka ihmisen

Harvinaisia, marginaalisia tapahtumia. Tosiasiallisia, mutta kuten sanottua, harvinaisia. Tähän olen minä ja moni muukin tässä keskustelussa jo viitannut lähdeviitteineen. Mainittakoon nyt kuitenkin, että Suomessa ei ole löydetty ainuttakaan metsään kuollutta ihmistä, jota susi olisi käynyt kuolleenakaan nauttimassa.

- Mutta sitä tosiasiaa edes sinä et voi kieltää etteivätkö sudet kaataisi pienikokoista ihmistä nälkäkautenaan

Ks. ed. En ole missään vaiheessa kieltänytkään. En nyt tiedä, mistä tästä jauhaminen lähti edes liikkeelle. Sarkastisesta vedostani, jonka jo kerroin siinä olevan sarkasmia, ettei kukaan vain vahingossakaan ottaisi tosissaan?