VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Vieras

/ #4092 Vastaus kysymykseen "miksi susi ei ole uhanalainen"

11.06.2012 19:34

Koska en käy täälä työni puolesta, niinkuin jotkut näyttävät käyvän, niin kysymys oli esitetty useampaan kertaan vastaukseni jälkeen uudelleen.

SUSI EI OLE UHANALAINEN, KOSKA:

"Uhanalaisuus määritellään perinteisesti siten, että eliölajiin tai sen populaatioon kohdistuu lopullisen häviämisen vaara."

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Uhanalaisuus

Ei susi ole uhanalainen, niitä on Suomessa metsästäjien laskujen mukaan VÄHINTÄÄN 350kpl. Tässä laskennassa ei ole otettu huomioon niitä susia, joiden jälkiä ei laskenta päivänä ole havaittu. RKTL:n mukaan kuten myös kokemuksen osoittamana, susi saattaa ruokailla tai oleilla paikallaan jopa 2 viikkoa. Tämä taas todistaa sen, että on erittäin vaikea laskea susien todellista määrää. Sitten se asia mihin edellisessä viestissäni viittasin, eli että tunnustetaan alueella elävät sudet vuodesta toiseen samanlukuisina, vaikka susien pesimisen kerrotaan onnistuneen usean vuoden ajan. Tämä matematiikka ei toimi. Tästä johtuu RKTL:n ja metsästäjien väliset näkemyserot susikannan koossa.

Mitä tulee uhanalaisuuteen vielä kerran, niin Venäjällä tiedetään (Venäjä Suomen naapurivaltio maantieteellisesti jos joku ei vielä tiedä) elävän jopa 30 000 kpl susia.

MIKSI SUSI SIIS OLISI UHANALAINEN SUOMESSA??