Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Ilkka Kapraali
Vieras

/ #321 Matille #320

07.12.2010 15:59

Matti Suopajärvi: "Jep, mutta eikö pitäisi?..."
Varmaan pitäisi, niin kuin pitäisi paljon muutakin. Kh:n 16.2.2009 §:ssä 87 perustaman työryhmän nimihän on "Ikäihmisten pelvelujen ym. kilpailuttamistyöryhmä". Vaikka kuinka pitäisi, niin en minä sen paremmin kuin sinäkään voi varmasti sanoa, mitä kaikkea tuo "ym." kattaa. Sen tiedän, että kun työryhmä perustettiin, tarkoitus oli, että se valmistelee kaikki merkittävät kilpailutukset. Kun sanoin, että "minun lakimiestaitoni ei riitä...", tarkoitin, että en ala taittaa peistä tuon "ym:n" kattavuudesta. Siksi en ole missään vaiheessa edes yrittänyt väittää mitään työryhmän laillisuudesta. Kun asia on jätetty oikeuden ratkaistavaksi, niin eiköhän olisi jo parasta odottaa, mitä se sanoo asiasta.

Tuohon "...kun valvojat valvovat itse itseään" -lausahdukseesi totean, että kh:n yksi tehtävä on todellakin valvoa lautakuntien toimintaa, mutta en ole minkään ltk:n jäsen enkä siis sillä tavoin valvo itse itseäni.

Näyttää edelleen, että joillakuilla on tarve tehdä minusta yksi syyllinen tapahtuneeseen. Ainoa instanssi, jossa itse olen käsitellyt asiaa, on se kilpailutustyöryhmä. Toteanpa taas kerran, että sen käsitellessä asiaa 13. huhtikuuta, esitin asiaa hoidettavaksi kunnan omana toimintana. Enemmistö päätti kilpailuttaa. Siihen jätin eriävän mielipiteeni.

Samalla kannalla olin myös v.2007, kun asiaa käsiteltiin edellisen kerran. Kilpailutustyöryhmässä olin oman toiminnan kannalla, niin kuin silloin koko työryhmä. Sos.terv.ltk. sitten päätti 12.6.2007 alkaa hoitaa hommaa kilp.työryhmän esityksen mukaisesti. Nyt onkin syytä kysyä, miksi Outi Keinänen ja 11 muuta kh:n jäsentä käytti 18.6.2007 otto-oikeutta ja kumosi sos.terv.ltk:n yksimielisen päätöksen järjestää ensihoito-sairaankuljetus omana toimintana. Jos tuota ei olisi tehty, niin SPR:n henkilöstö olis siirtynyt kaupungin palvelukseen ja nyt ei olisi tällaista kalabaliikkia syntynyt. Tuolloin oman toiminnan puolesta kh:ssa äänesti minun lisäkseni ainoastaan Annikki Dunder (vas.). Mikähän nyt lienee saanut Outin oman toiminnan kannalle? Eihän vain syynä ole n. 3000 äänioikeutetun nimi adressissa ja eduskuntavaaliehdokkuus? Tällaisia ajatuksia tulee mieleen siksikin, että Outi jos kuka on yleensäkin ollut niitä kiivaimpia ja äänekkäimpiä ostopalvelujen puolustajia ja oman toiminnan vastustajia; niin tuolloinkin 12.6.2007. Nähtäväksi jää, yrittääkö Outi sitten kansanedustajana muuttaa lainsäädäntöä sellaiseksi, että palvelut voi ostaa ilman kilpailutusta. Nythän se on laitonta tämän hintaluokan ostoissa.

Sen verran osoitan ymmärrystä nykyisen kilpailutustyöryhmän enemmistölle ja sos.terv.ltk:lle, kun ne päättivät olla siirtymättä omaan toimintaan, että niillä oli muistissa tuo kh:n kolmen vuoden takainen otto-oikeuden käyttö. Monet heistä sanoivat, että turha on esittää omaa toimintaa, kun kh. kuitenkin kumoaa esityksen. Itselläni periaatteet tällaisissa asioissa ovat sen verran vahvat, että aina kuitenkin yritän "rimpuilla vastaan" ja äänestämättä tai ilman eriävää mielipidettä en anna periksi. Joidenkuiden pitäisi vain sekin käsittää, että eri mieltä pitää olla silloin, kun asiaa käsitellään, eikä vasta muutamaa kuukautta tai vuotta myöhemmin.

Vielä sen verran Matin kirjoitukseen, että päätöksentekojärjestelmä on aika tavalla samankaltainen kaikissa kunnissa. Kysymys on tietenkin vain siitä, ketkä siinä järjestelmässä niitä päätöksiä tekevät. Toivottavasti seuraavissa vaaleissa saadaan päättäjiksi viisaampia henkilöitä; sellaisiahan meillä näyttää näistä kirjoituksista päätellen olevan paljonkin.