Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Outi Keinänen
Vieras

/ #333 Ilkka hyvä, taas jo odottamaani "tasalaatuista" Kapraalin tekstiä näkyvillä

09.12.2010 03:16

Sinun heittosi Ilkka osoittavat, että luotat vieläkin siihen, että hyökkäys on paras puolustus. Onneksi ihmiset voivat itse lukea myös minun kirjoitukseni ja tehdä niistä ihan omat arvionsa. Minä kuitenkin vastaan, jos vastaan, vain omalla nimellään kirjoittaville. Nyt siis sinulle Ilkka Kapraali, arvoisa Tornio kaupungin valtuutettu ja kaupunginhallituksen vpj. ja kilpailuttamistyöryhmän jäsen, minun vastaukseni.

Huomasin ensimmäistä kertaa nämä sivut avatessani, että Ilkkahan se täällä keskustelusivuilla on ensimmäisenä valtuutettuna ja tässä tapauksessa myös keskeisenä asianosaisena jo pitkään pyörinyt, hyvä niin. Hyvää taas ei ollut se, että Sinä Ilkka olit, niin täällä kuin lehtien palstoillakin, ensimmäisenä moittimassa muita. Sinä osoitit sormellasi myös SPR:n työntekijöitä, kun he mielestäsi nurisevat vain oman työpaikkansa puolesta. Kyllä minun mielestäni saa ja aivan ehdottomasti pitääkin ilmaista mieltänsä siitä, että työpaikka menee ja toimeentulo ja sitä myöten monta muuta asiaa elämässä! Eikö päättäjien ole syytä kantaa huolta kuntalaisten toimeentulosta? Nämä ovat äkillisiä muutoksia kenen tahansa elämässä.

Palvelujen laadusta juuri asiantuntijoina SPR:n työtekijät olivat erityisen huolissaan!!! He sen varmasti hyvin tietävät ja käytännön työn kautta tuntevat, myös tämän palvelutoiminnan valvonnan tason. Sinäkö voit nyt käsi sydämellä vannoa, että se huoli on aiheeton?

Voisin kysyä sinulta, kun kirjoittelit ensimmäisenä näillä sivuilla ja lehtien palstoilla, että oliko sinulla siihen joku poliittinen motiivi? (en odota vastausta, koska luulen tietäväni sen tässä tapauksessa) Taidetaan jo Isossa kirjassa todeta viisaasti(jota hieman vapaasti lainaan), että helpompi on nähdä pieni roska toisen silmässä kuin "metrin halko" omassa silmässä.

Olen aidosti surrut muiden kuntalaisten mukana tätä kilpailuttamisprosessin hoitamista ja sen valmistelua tällä tavoin. Olen hidas kirjoittamaan populistisesti ja tarkoitushakuisesti, mutta mielestäni väärin menevät asiat saavat minut reagoimaan ja kommentoimaan vahvasti, jopa suuttumaan, kuten tässäkin tapauksessa.

Yritin näillä sivuilla osaltani selostaa tätä prosessin kulkua ja esittää oman näkemykseni siitä. Puutuin myös Hakomäen lehtikirjoitukseen, joka oli älytöntä populismipolitikointia ja Vasemmiston käsienpesua. Totesin, että yksikään puolue ei voi pestä tästä käsiään. Te Vasemmistopuolueen edustajat olette olleet myös hyvin keskeisiä päättäjiä ja valmistelijoita juuri tässä asiassa. Sinäkin Ilkka olet ollut aivan keskeisimmillä paikoilla, kilpailuttamistyöryhmässä ja hallituksen vpj. Miksi yrität kiemurrella vastuusta ja valmisteluvastuustasi kilpailuttamistyöryhmässä. Kyllä sinä olet siellä, muiden mukana, tarjouspyyntöä ollut valmistelemassa!

Mielestäni ihmisten on hyvä saada tietoja ja useampia näkökulmia päätöksenteosta. Vain sinä ja Hakomäkikö saatte tästä kommentoida ja muilla on mielestäsi väärät perusteet ja väärät motiivit. Gunnarin haukkuminen lehden palstalla oli törkeää kielenkäyttöä sinulta, suoranaista henkilöön menevää ivaa, eikä mitenkään enää asiallista valtuutetulta.

Katson, että minulla on sekä oikeus että velvollisuus kertoa omat mielipiteeni. Siihen meillä kaikilla on varmasti yhtä suuri oikeus kuin sinullakin. (En kuitenkaan lähde haukkumaan ja nimittelemään ketään.) Emme ole Venäjällä tai Kiinassa, joissa sananvapautta rajoitetaan. Mikähän poliittinen ideologia niissä maissa olikaan Ilkka? (ei tarvitse tähänkään vastata)

Kuten olen jo aikaisemmin todennut TÄTÄ ASIAA EI OLE SYYTÄ POLITISOIDA!!! TOTESIN MYÖS, ETTÄ KAIKKIEN PÄÄTTÄJIEN ON SYYTÄ OTTAA OPIKSI, MYÖS ITSENI MUKAAN LUKIEN, VAIKKA EN VOINUTKAAN VAIKUTTAA TÄHÄN KILPAILUTTAMISASIAAN, KUN SIITÄ EI TIEDOTETTU MITÄÄN MUILLE VALTUUTETUILLE! TOTESIN MYÖS, ETTÄ TARVITSEMME SEKÄ KAUPUNGIN OMIA ETTÄ OSTOPALVELUJA!

En ole huutanut ostopalvelujen perään ainoana vaihtoehtona koskaan, mutta sinä olet ollut aina vaihtoehdoton. Ostopalveluiden käyttö ei ole ratkaisu tai syy tähän. SPR hoiti ostopalveluna asiat erittäin hyvin ja tämä siirtymäaika olisi voitu mennä loppuun, kuten on tehty muuallakin, vanhan sopimuksen pohjalta. Suurin ongelma on se, että sosiaali- ja terveyspalveluja ei vieläkään osata kilpailuttaa kunnolla tai käydä vuoropuhelua palveluntuottajien kanssa. Sanelu kyllä osataan ja salassa puuhailu. Se on monen muunkin kuin minun mielestä kuntademokratian vastaista!!!
Tämä viimeisin kilpailuttamisprosessi ei minun näkemykseni mukaan ollut onnistunut, monestakin syystä.

VÄÄNNÄN MUUTAMAN ASIAN VIELÄ RAUTALANGASTA, KUN SINÄ ILKKA JATKANET KILPAILUTTAMISTYÖRYHMÄSSÄ SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNNAN PALVELUIDEN ELI IKÄIHMISTEN PALVELUJEN "YNNÄ MUIDEN" PALVELUJEN KILPAILUTTAMISEN VALMISTELUA, KUTEN NYKYINEN KAUPUNGINHALLITUS ON PÄÄTTÄNYT.

1.puute ENNEN KILPAILUTTAMISEN KÄYNNISTÄMISTÄ EI OLE KESKUSTELTU PALVELUNTUOTTAJAN ASIANTUNTIJOIDEN KANSSA!
Korjausehdotus: KANNATTAISI VARMISTAA JATKOSSA VUOROPUHELUN KÄYMINEN PALVELUNTUOTTAJIEN KANSSA, ENNEN TARJOUSPYYNNÖN LAITTAMISTA HILMAAN. SE EI OLE HANKINTALAIN VASTAISTA, EIKÄ SULJE POIS PALVELUNTUOTTAJIA KILPAILUTTAMISESTA, VAAN ON HANKINTALAIN EDELLYTTMÄÄ TOIMINTAA. SIINÄ OLISI ASIANTUNTIJUUTTA ROPPAKAUPALLA ILMAISEKSI SAATAVANA JA HYÖDYNNETTÄVÄNÄ MM. NIILTÄ ASIANTUNTIJOILTA, JOTKA OVAT TYÖT/OSTOPALVELUT HYVIN HOITANEET.

2.puute PALVELUJEN LAATUTASOSTA EI KÄYTY LAAJEMPAA KESKUSTELUA KOKO VALTUUSTON KESKUUDESSA! ENSIHOIDON TASO OLI HOIDETTU KORKEAMMALLA LAATUTASOLLA TORNIOSSA SPR:n TOIMESTA JA SIIHEN OLI OLLUT TARVETTA. TILASTOT/TIEDOT OLIVAT SIITÄ PALVELUNTUOTTAJALLA, JOS OLISI VAIVAUDUTTU KYSYMÄÄN JA KÄYMÄÄN SITÄ HANKINTALAIN EDELLYTTÄMÄÄ VUOROPUHELUA.

3.puute TARKASTUSLAUTAKUNTA EI OLE RAPORTOINUT KO. ASIASTA VALTUUSTOLLE - KYSYMYS SIIRTYMÄAJAN PALVELUJEN JÄRJESTÄMISESTÄ! VALTUUSTO OLISI VOINUT KÄYTTÄÄ HARKINTAA JA OLISI SELVITETTY MITEN MUUALLA ON TOIMITTU VASTAAVISSA TAPAUKSISSA, KUN PALVELU ON SIIRTYMÄSSÄ SHP:lle. TARKASTUSLTK EI OLE MIKÄÄN SUORIEN KÄSKYJEN ANTAJA LAUTAKUNNILLE, VAAN RAPORTOINTIVELVOLLINEN VALTUUSTOLLE.

4.puute TARJOUSPYYNNÖSSÄ OLISI JUURI TÄMÄN PALVELUN OSALTA OLLUT PERUSTELTUA ANTAA LAATUPISTEITÄ HENKILÖSTÖN TYÖKOKEMUKSEN PITUUDESTA! ENSIHOIDON TYÖKOKEMUKSEKSI 2 VUOTTA ON VASTA MINIMI ELI "LYHYT OPPIMÄÄRÄ" TYÖKOKEMUKSESSA.
(TYÖNTEKIJÄT PITÄÄ OLLA TESTATTUNA JA TENTIT HYVÄKSYTYSTI SUORITETTUNA ENNEN PALVELUTUOTANNON ALOITTAMISTA. PALVELUN TUOTTAMINEN ILMAN EDELLYTETTYÄ PÄTEVYYTTÄ ON SOPIMUSRIKKOMUS. MITEN KILPAILUTTAMISPROSESSI SUUNNITELTIIN TYÖRYHMÄSSÄ VARMISTETTAVAKSI NÄILTÄ OSIN LOPPUUN?)

5. puute KILPAILUTTAMISTYÖRYHMÄN LAATIMASSA TARJOUSPYYNNÖSSÄ OLI LAATUPISTEYTYS VAIN 20% ELI HINNAN OSUUS 80% RATKAISI TÄYSIN KOKO KILPAILUTUKSEN. IHMISTEN HOIDOSSA HINTA RATKAISEE, MUTTA TEKNISISSÄ PALVELUISSA LAADULLE ANNETAAN USEIN 50% PAINOARVO. ONKO IHMISTEN HOITAMINEN VÄHEMPIARVOISTA TYÖTÄ?

MIKSI PÄÄTIT NÄISTÄ MEILLE KAIKILLE KUNTALAISILLE TÄRKEISTÄ PALVELUISTA KILPAILUTTAMISTYÖRYHMÄSSÄ TÄLLÄTAVALLA? ILMEISESTI OSAAT VASTATA.

Loppuja aikaisemmin kirjoittamistani asioista en viitsi toistaa, enkä vääntää enään rautalangasta. Voit lukea ne kertauksen vuoksi uudelleen, jos haluat. Pyydän, että luet tällä kertaa ilman värillisiä laseja, ettei joka kerran toistettaisi samoja virheitä uudelleen. Yritettäisiin kaikki olla nyt kehityskykyisiä ja tarkastella kriittisesti myös asioiden valmistelua.

Jos joku ottaa minuun yhteyttä, kuten tässäkin tapauksessa, niin yritän auttaa parhaani mukaan ja ilmoitan suoraan oman kantani. Tässä sillä ei valitettavasti ollut enään merkitystä ja se harmittaa, kun ei voinut tehdä asialle mitään. Siinä olen tietysti hankala ihminen monenkin mielestä, että kerron mielipiteeni rehellisesti ja kiertelemättä, kaartelematta ja vain puhtaasti tosiasioita esille tuoden. Voi olla, että en tiedä kaikkea. Voi olla, että olen väärässä.

Moniin sosiaali- ja terveyspuolen sekä kilpailuttamiseen liittyviin asioihin olen kuitenkin joutunut paremmin perehtymään jo leipätyössäni ja valtakunnallisessa alani luottamustehtävässä niin, että ne ehkä ovat minulle paljon selvempiä kuin monelle muulle. Se on kuitenkin mielestäni etu eikä haitta, tässäkin po. tilanteessa olen kohtuullisen nopeasti havainnut monia kehittämistarpeita. Voi, kun me pääsisimme joskus tilanteeseen, että kuunneltaisiin kaikki paremmin toisiamme, puolueisiin katsomatta.

Tämä kilpailutuskierros meni mielestäni em. syistä pieleen. Pointti ei ole se, että palveluja kilpailutetaan ja ostetaan, vaan se, miten se homma hoidetaan. Sinähän olet ollut yhtenä asian keskeisenä hoitajana kilpailuttamistyöryhmässä. Vai onko strategiasi sellainen, että hoidetaan kaikki kilpailuttamiset pieleen, niin saadaan syy lopettaa kaikki ostopalvelut? Sekin tässä tuli yhden vaihtoehdon asenteestasi mieleen.

No, kaipa itse tiedät, mitä olet ollut tekemässä valmistelun osalta! Minä en omissa kirjoituksissani sanonut olevani täydellinen, eikä kannattaisi sinunkaan esittää sellaista. Ilkka, muistan yhden sanonnan, joka tuli mieleeni siitä, kun syyttelet meitä muita. Sinulle se sanonta, esitystyylisi ja asenteesi huomioiden, sopii tässä tilanteessa hyvin: "Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin!"
Hyvää torstaipäivää kaikesta huolimatta.