Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Pekka Hacklin
Vieras

/ #336 Re: Re: Re: Re: Omilla aivoilla ajattelua

09.12.2010 12:56

#331: Outi Keinänen - Re: Re: Re: Omilla aivoilla ajattelua

Ei meillä Outi ole Tornion Yrittäjissä minkäänmoista resurssia alkaa hoitamaan yhden toimialan kilpailutusasiaa. Vapaaehtoisesti (ilman kokouspalkkioita) koitamme viedä asioita eteenpäin yleisen yritystoiminnan kannalta. Puolipäiväinen sihteerimme hoitelee juoksevat asiat, muuten hoidamme asioita oman toimemme ohessa.

Toiminnassa pitää muistaa myös tasapuolisuus, tietyn toimialan asioihin resurssien käyttäminen on pois toisilta toimialoilta. On tietysti harmittavaa, jopa henkilökohtaiseksi epäonnistumiseksi, katsottavaa, että toiminnasta esitetään tämänkaltaisia näkemyksiä. Siis, että hankintalakia, kilpailuttamista ym. koskeva keskustelu ei puolestamme ole ollut näkemyksesi mukaan riittävän ponnekasta. Pikemminkin näemmä siis ympäripyöreätä yleishymistelyä.

Onneksi Suomen Yrittäjien aluejärjestöllä Länsi-Pohjan Yrittäjillä ja Suomen Yrittäjillä on enemmän mahdollisuuksia tiedon levittämiseen. Keskustelin tämän vuotisen PJ:n kanssa asiasta. Ahti muisteli vuosikymmenen  puolivälin tienoolla järjestetyn hankinta-laki seminaarin. Siellä oli Suomen Yrittäjistä asiantuntija luennoimmassa. Paikalla ei ollut kuulemma kaupungilta ketään. Syksyn SY:n asiantuntijapuhujasta jo mainitsitkin. Mikäli kaupunki haluaa hyödyntää tällaisia tapahtumia, pitää niistä itse osata ottaa hyöyty irti.

Kyllä kai terve maalaisjärkikin jo sanoo, että hankintalaista puhuttaessa, se puhe koskee kaikkia kaupungin hankintoja. Siis myös sosiaali- ja terveyslautakunnan palveluja. Hankintalain soveltaminen on kaupungin asia. Ei yksittäiset yrittäjät tai yrittäjäjärjestöt voi puuttua detalji-tason kysymyksiin tarjouspyynnöissä. Kaupungin henkilöstölle pitää varata resurssia saada koulutusta hankintalaista ja sen tuomista mahdollisuuksista, mikäli asiaan halutaan kohennusta. Kaupungin johdon on vietävä tämä asia organisaatioon, jos katsovat asian oleelliseksi. Hankintalain osaaminen organisaatiossa kehittyy vain, jos siihen johdon puolesta osoiteta selkeää tahtotilaa. Herää kysymys, että keiden asia tuon tahtotilan osoittaminen on viime vuosina ollut?