Mopot 60km/h

Vieras

/ #735

18.06.2012 19:08

huomasin tämän keskustelun sattumalta ja huomasin sen olevan peräti järkevääkin, eikä pelkästään riidan hakua, eli ajattelin tuoda omankin näkökulman asiaan, mikä ei kuitenkaan päätä ravistele ns.
Elikkä, ajelen vieläkin mopolla 21 vuotiaana, vaikka autokin kortteineen on. Hyvällä kesäsäällä se vaan on hienompaa ajaa mopolla, kuin autolla, vaikka stereot ja kuivat tilat suurimpine nopeuksineen vapaamman ajoreitin saattellemana siinä sitten pois jäävätkin. Myönnän, minulla on viritetty mopo, mutta viritykseen on syynsä: ensinnäkin, mopo ei pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä, joten jouduin asentamaan siihen pienen viritysosan, koska alkuperäinen oli täysi susi hoitamaan hommansa. tämän jälkeen huomasin että liikennevaloissa seuraavalla perässä tulialla pakoputkeni kiinnosti vähän liikaakin. Ostin siis toisen viritysosan, jonka tarkoitus ei ollut tuoda lisää nopeutta, vaan kiihtyvyyttä päästäkseni sopivaan vauhtiin. Autoilian olisi hyvä muistaa ettei se edellä oleva mopo välttämättä kiihdy yhtä hyvin, ja jos se vaikka horjahtuu jonkin syyn takia, kerkee autoiliakin jotain tekemään.

olen maantielläkin ajanut, ja minuakin on rekkakuskit mietityttänyt käytöksellään, mutta käytökseen täytyy olla syy. en ole rekkamies, enkä tiedä pitääkö tämä paikkansa, mutta rekkamiehen aikataulu saattaa repiä hermot riekaleiksi, joten keskisormi-töötti yhdistelmä saattaa ilmaantua mukamas huonon ajotapani myötä. mutta, oletteko huomannut että jos on tilaa, rekkakuski voi väistää peräti vastakkaiselle kaistalle? hiljentää tarvittaessa jos on paha paikka ohittaa mopo? hekin ovat ihmisiä, eikä siis heillä pitäisi olla syytä aiheuttaa turhaa vaaratilannetta.
vielä lisään hieman tekstiä: Ja jos taajamassa auto ajaa liian lähellä, voihan mopoilia kohteliaasti näyttää merkin että ohitse voi mennä. Eipähän ainakaan tule säikähdyksiä. Peiliäkin voi vilkuilla, että näkee ajoissa että rekka on takana tulossa ja osaa varautua. Olen nähnyt tottakai muitakin mopoilioita, ja täytyy myöntää että liikennekäyttäytymisessa olisi joillakin parantamisen varaa, mutta jokainen on omanlainen ratin/tangon takana.

mielipiteeni päättyy tähän :)