SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Amanda Parviainen
Siilinjärvi

/ #112 Lisää susia Suomeen!

10.07.2007 15:50

Susifanaatikko, susien halaaja, susiaktivisti... Miten monta haukkumanimeä me susien puolella olevat ihmiset vielä saamme? Toivottavasti ei enää monta.

Alkuun sanon, että minä EN IKINÄ ALLEKIRJOITA!!!!! On se kyllä nyt kumma, kun eivät jotkut ihmiset keksi parempaakaan tekemistä, kuin päästä laittamaan uhanalainen laji sukupuuton partaalle... Siis oikeasti. Susihan on uhanalainen eläin, eli kantaa on automaattisesti suurennettava. Te, jotka olette huolissanne lemmikkienne puolesta, älkää allekirjoittako tätä, sillä kannan pienentäminen pahentaisi tilannetta. On täysin ihmisten vika, että sudet syövät koiria ja kotieläimiä, sillä kannan pieni koko on aiheuttanut sen.

Koska susikanta on pieni, sudet eivät pysty muodostamaan tarpeeksi laumoja kaataakseen luonnollista ravintoaan eli hirvieläimiä, ne joutuvat tulemaan pihoihin ja syövät koiria. Susi on täysin oikeutettu tappamaan ja syömään koiran, jos sillä ei ole muutakaan mahdollisuutta.

Jos susikantaa suurennetaisiin, voisi käydä vaikka näin:

-Sudet kohtaavat toisiaan ja perustavat uusia laumoja.

-Kokonaiset susilaumat kykenevät kaatamaan hirviä.

-Susivahinkojen määrä pienenee, kun sudet pystyvät tappamaan luonnollista ravintoaan.

-Pian sudet eivät saata syödä koiria melkein yhtään, sillä laumat ovat tarpeeksi suuria.

Eli ehdottomasti susikantaa suuremmaksi. 2000 sutta Suomessa on oikea määrä. Mutta jos ihmiset sortuisivat pinentämään susikantaa, seuraukset voisivat olla nämä:

-Susia on niin vähän, että ne eivät voi muodostaa laumoja.

-Yksinäiset ja pareittain liikkuvat sudet eivät voi kaataa hirvieläimiä.

-Suurin osa susista alkaa hakea ravintonsa ihmisten pihoilta.

-Hirvikolarien määrä kasvaa, koska suden eivät ole pitämässä hirvikantaa kurissa.

-Lopulta sudet joutuvat syömään lapsen.

Näin voi hyvinkin käydä, ellei susikantaa suurenneta. Mielestäni suien määrä Suomessa pitäsi lisätä kahteentuhanteen (2000). Silloin susihukkia olisi oikea määrä. Lisäksi susi on monin tavoin hyödyllinen luonnolle, joten kantaa on saatava isommaksi.

Kukaan ei ole oikeutettu vihaamaan susia - tai mitään eläimiä yleensä. Tappaessaan koiran susi ei tiedä, että ihminen suree sitä. Enäähän ihmiset eivät anna susien edes kävellä metsässä saamatta ihmisten vihoja niskoilleen. Sudella ei ole pahuutta, jota ihmisillä tavataan. Sutta on jo pitkään vainottu ja vihattu ja sellaisen piätäisi loppua. Susienkin on voitava elää rauhassa.

Ja satun muuten olemaan maalainen, mutta silti susien puolella. ;) Ja olen jopa nähnyt suden.

SUSIKANTAA SUUREMMAKSI!!!