Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #364 Re: Pysytäänkö aiheessa?

11.12.2010 11:13

#358: Äiti - Pysytäänkö aiheessa?

Hienoa nimimerkki "Äiti". Kannatan!

Noin kolmen viikon kuluttua on 1. päivä tammikuuta ja edelleen on epäselvää miten ensihoitopalvelun laatu turvataan kaupungissamme? Ensihoitopalvelun laadun keskeisiä tekijöitä olen tuonut esille aiemmissa kannanotoissani tällä palstalla.

Olemme esittäneet mielenilmaisussamme ja julkilausumassamme kysymyksiä päättäjille ja vastuullisille virkahenkilöille, mutta vastauksia kuntalaiset eivät ole saaneet. Johtavan lääkärin kannanotot lehtien palstoilla olivat lähinnä kuntalaisten rauhoittelua. Näissäkään emme saaneet vastauksia kysymyksiimme. Mielestäni on kuntalaisten aliarvioimista tällainen vaikeneminen.

Joissakin kannanotoissa on väitetty, että kaikki tämä julkinen huolen ilmaisu Tornion ensihoitopalvelusta johtuu ainoastaan työttömäksi jääneiden ensihoitajien henkilökohtaisesta hädästä. Valitettavasti näin väittäneet henkilöt ovat väärässä, sillä huoli ensihoitopalvelun tulevaisuudesta on osoittautunut aidoksi laajemminkin tarkasteltuna. Tästä osoituksena esimerkiksi ne yli 3200 henkilöä, jotka allekirjoittivat vetoomuksen.

Hienoa on ollut huomata kuinka työttömäksi jääneet ja työehdollisista syistä uudesta organisaatiosta irtisanoutuneet Tornion ensihoitajat ovat työllistymässä ensi vuoden alusta. On ollut jopa liikuttavaa havaita kuinka heidän ammattitaitoaan arvostetaan muualla Meri-Lapin alueen terveydenhuollon toimipisteissä. Tästä huolimatta nämä ensihoitajat ja heidän perheensä, sukulaiset ja tuttavat asuvat edelleen Torniossa ja jokainen heistä voi tarvita jossain elämänsä vaiheessa ensihoitopalvelua itse. Tällaisessa tilanteessa meistä jokainen varmasti toivoo, että auttamaan saapuvat ensihoitajat ovat kokeneita, motivoituneita työhönsä, turvallisesti tehtäviensä tasolla ja heillä on hyvät toimintaresurssit.

Tähän asti päättäjiltä, vastuullisilta virkahenkilöiltä ja tulevan ensihoitopalvelu-organisaation johdolta tulleet rauhoittelut ovat olleet pelkkää sanahelinää. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin kuullut toisenlaista ja huolestunutta kannanottoa eräiltä henkilöiltä, jotka ovat hyvin perillä Tornion ensihoitojärjestelmästä ja varsin keskeisessä asemassa siinä. Heidän arviointikykyyn luotan täysin!

Huolemme Tornion ensihoitopalvelun tulevaisuuden laadusta on eräissä piireissä tulkittu kiusanteoksi uudelle palveluntuottajalle ja meidät on leimattu jopa "terroristeiksi". Uskon kuitenkin vakaasti, että se "terroristi" löytyy peiliin katsomalla ihan muualta.

"ensihoitohuligaani" ja tuleva apulaisosastonhoitaja

Juha