Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Outi K.
Vieras

/ #392 TOTUUS, ASIANTUNTIJUUS JA IHMISYYS KUNNIAAN, EDES JOULUNA!

14.12.2010 03:40

ASIALLISUUTTA JA SISÄLUKUTAITOAKIN VOI OPETELLA,JOPA AIKUISIÄLLÄ.

Näyttää, että jollakin/joillakin närästää suuresti, kun olen uskaltanut ottaa avoimesti ja omalla nimelläni kantaa keskusteluun.
Toivottavasti vatsahapot eivät ole menneet ihan päälakeen saakka, kun siellä on näköjään tilaa. Ilmeisesti liikenteessä on jonkun puoluetoveri tai muita puolivillaisia liittolaisia, joille on tyypillistä kuitata kaikkien muiden puheet, paitsi omansa, vaalipuheiksi. Muuta he eivät osaa sanoa tästäkään asiasta.

Väittävät, että joku päättäjä tekee politiikkaa, kun ajattelee ja kirjoittaa ja joku toinen päättäjä, asiaa poliittisissa elimissä päättäessään, ei tee politiikkaa. Aika ristiriitaista tuollaiset väittämät, onko hapoilla ollut liuottavaa vaikutusta? Teksteistä päätellen hyvin kyseenalaisilla intresseillä on muutama liikkeellä.

Sellainen ”päättäjä” ei ole mielestäni minkään arvioinen, joka ruikkii nimimerkin takaa. Todelliset asia-argumentit näyttävät puuttuvan täysin niilt', jotka asiattomasti herjaavat omalla nimellään kirjoittavia.

Asiattomuuksillanne ampuminen jää hyvin ontoksi nallipyssyn napsutteluksi. Kannattaisi keskittää enemmän energiaa totuuksien selvittämiseen ja niihin perehtymiseen. Täysin perusteettomat vihjailut meitä omalla nimellä ongelmiin kantaa ottaneita kohtaan näyttää olevan ainoa tapanne lähestyä. Muuhun teillä ei vaikuta olevan kykyjä.

Järkevä ihminen arvostaisi niitä, jotka ovat edes yrittäneet avata kokonaisuutta ja käsitellä ongelmia ja esiintyneet vieläpä omalla nimellään. En tiedä, onko edes kertauksesta apua ilkeämielisille nimimerkkien takaa sohiville, epäilen suuresti.

Minun kirjoitukseni ovat asioihin tarkemmin perehtyneen kuntapäättäjän mielipiteitä. Mielipiteeni eivät ole muuttuneet, vaan vahvistuneet, mitä enemmän tietoa olen saanut arvostamiltani ensihoidon asiantuntijoilta.

Minun kirjoitukseni löytyvät sivuilta 11 ja 13. Kannattaa lukea ne, ennen kuin lähtee asettelemaan vääriä sanoja suuhuni ja sellaisia väittämiä, joita kirjoituksissani ei ole.

Tiesin toki ennakkoon, että hapon ruikkijoita ilmaantuu. Ihmiset ovat raadollisia. Siitä huolimatta vastuullisena päättäjänä ja sosiaali- ja terveysalan asiantuntijana en voinut ummistaa silmiäni niiltä asioilta, jotka vaativat korjaamista yhteisten asioiden hoidossa ja erityisesti kilpailuttamisten hoitamisessa.
Katsoin velvollisuudekseni uhrautua asian puolesta omalla nimelläni.

Ilman käytävää keskustelua tästä prosessista ei opittaisi mitään, eikä virheitä koskaan korjattaisi ja vielä vähemmän asenteita muutettaisiin. Se on asia, miksi haluan vaikuttaa. Haluan korjausta ja muutosta epäkohtiin ja siksi valitsin kirjoittamisen myös tällä foorumilla.

Kyllä tätä osa poliitikoista lukee tarkasti ja muutkin ihmiset, vaikka heillä ei olisikaan rohkeutta, halua tai kompetenssia ottaa kantaa täällä omalla nimellään. Vihjailuista silti huomaan helposti itse kunkin netissä vierailijan taustat, erityisesti ne nimimerkin taakse piiloutuvat päätöksentekijät.

Uskon, että suurin osa lukijoista ja keskustelijoista ymmärtää, missä on asian ydin. Mikäli haluaa oikeasti ymmärtää ja tietää tapahtuneesta oleellisen, se onkin helppo tajuta.

Kertauksen vuoksi vielä keskeiset asiat eli tärkeintä tässä koko keskustelussa on ollut;
1. Mitä tarjouspyynnössä on pyydetty/jätetty pyytämättä?
2. Miten laatutaso on tarjouspyynnössä määritelty/jätetty määrittelemättä ja ketkä sen ovat päättäneet/kelle se kuuluu päättää?
3. Miten suppeasti/laajasti asiaa on valmisteltu?
4. Miten hankintalain mukainen vuoropuhelu palveluntuottajan kanssa on käyty/jätetty käymättä ennen kilpailuttamisen aloittamista.
5. Miten tarjouspyyntö on valmisteltu/onko Tornion pinta-alaltaan laajan kaupungin/kaupunkilaisten tarpeet ja saadut kokemukset ensihoidosta huomioitu siinä?

Näistä tärkeimmistä kysymyksistä olen omat mielipiteeni kirjoittanut, kuten moni muukin asiatasolla pysynyt kirjoittaja. Kannattaisi muutaman kirjoittajan edes pyrkiä samaan asiallisuuteen ja em. oleellisista asioista kirjoittamiseen.
Toivotan joulurauhaa niin yst'villeni kuin vihollisilleni.
Annetaan tulevan ajan puhutella.