Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #395 Otteita uudesta terveydenhuoltolakiesityksestä...

14.12.2010 15:09

"Palvelun järjestämistapaa valitessaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tulisi kiinnittää erityistä huomiota ensihoitopalvelun laatuun ja toiminnan kehittämiseen yhdessä alueen päivystyspisteiden kanssa."

"Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tekemässä ensihoidon palvelutasopäätöksessä määritellään hankinnan kohde ja laatukriteerit."

"alueen ensihoidon palvelutaso määriteltäisiin ensihoidon palvelutasopäätöksessä, jonka sairaanhoitopiirin kuntayhtymä laatisi. Palvelutasopäätöksessä asetettaisiin ohjeelliset alueelliset aikatavoitteet, joissa ensivasteyksikön, perustasoisen tai hoitotasoisen ambulanssin tulisi tavoittaa potilas. Tavoitettavuuden osalta määrittelyn perusteet olisivat valtakunnallisesti yhteneväiset ja perustuisivat muun muassa riskikartoitukseen ja väestökeskittymiin. Lisäksi palvelutasopäätöksessä määriteltäisiin alueen ensihoitopalveluun osallistuvan henkilöstön koulutusvaatimukset."

(Hallituksen esitys Eduskunnalle terveydenhuoltolaiksi HE 90/2010 vp, 130-134)