Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Matti Suopajärvi
Vieras

/ #398 Vastine Tea Taskilalle (Pohjolan Sanomat ym.)

15.12.2010 11:04

Seuraava vastine meni lyhennettynä Tea Taskilalle Pohjolan Sanomiin, Lounais-Lappiin ja Kalevaan.

Vastine Tea Taskilalle ensihoitopalveluista

Tea Taskilan kuntalaisia rauhoittelevassa kirjoituksessa ei allekirjoittaneelle tullut uutta asiaa. Paitsi se, että nyt ensimmäistä kertaa otettiin viranhaltijan puolelta kantaa siihen, että ensihoitopalvelujen laadunvarmistukselle todellakin tullaan tekemään jotain konkreettista:

”Kaikkien ensihoidossa työskentelevien on läpäistävä nämä testit, saadakseen luvan toimia ensihoitotehtävissä.” ja ”Uuden palveluntuottajan henkilöstön testaukset aloitetaan jo ennen toiminnan alkamista ja kriteerit täyttävälle henkilöstölle myönnetään asianmukaiset luvat.”

Edellä mainitussa ihmetyttää miksi testaukset vain aloitetaan – nehän täytyy suorittaa loppuun ennen toiminnan alkamista, jotta alalla voi toimia. Ellei lupaa toimia ensihoitotehtävissä ole, palvelu ei täytä sopimusehtoja ja henkilöstö syyllistyy laittomuuksiin. Tässä tapauksessa asiasta vastaavien viranomaisten on estettävä syntyvä tilanne ja sopimus purettava! Muuten tapahtuu paitsi sopimusrikko, myös mitä ilmeisimmin valvovan viranhaltijan taholta virkavirhe.

Toinen mielenkiintoinen seikka on sopimuksen vaatimus hyvästä paikallistuntemuksesta. Henkilöstö sanana tarkoittaa kaikkia, siis ihan jokaista - ei vain kuljettajaa! Toiminnan mahdollisesti aloittavassa Med Group - yrityksessä tulee tämänhetkisten tietojeni mukaan aloittamaan kaksi (2) aiemmin Torniossa toiminutta tai asunutta ensihoitajaa, kun toisaalta henkilöstön kokonaismääräksi on kerrottu 19. Tervolan paikallistuntemuksen kannalta tilanne on tietääkseni edellistäkin heikompi, eli puhdas nolla. Uskoisin myös tuntevani tai tietäväni kaikki torniolaiset ensihoitajat ja he ovat jo kiinnitettyinä toisaalle, joten he ovat yrityksen tavoittamattomissa. Paikallistuntemusta ei voi korvata navigaattorilla. Sopimus nimenomaan vaatii henkilöstön paikallistuntemusta ja GPS-laitteesta on erillinen vaatimus. Asianmukainen henkilöstö TULEE OLLA sopimuksen mukaan toimintaa aloitettaessa, ei minkään siirtymäajan puitteissa! Syyt ja sanktiot mahdollisista puutteista ovat samat kuin edellisen kappaleen lopussa. Sopimusrikko ja virkavirhe. Tulemme seuraamaan sopimuksen tämänkin kohdan toteutumista kuntalaisten puolesta. Saman tulevat taatusti tekemään myös muut palvelua tarjonneet toimijat. Sopimuksen tason alentaminen ei tule onnistumaan ilman oikeudenkäyntejä. Hankintalaki jolla kilpailutusta on koko ajan puolusteltu kun sisältää muutakin…

Olemme yrittäneet kaikessa kritiikissämme, mukaanlukien mielenilmaustilaisuuden ja kansalaisadressin luovutustilaisuuden, teroittaa kokemuksen välttämättömyyttä ensihoidossa. Osa akuuttipotilaiden hoidossa tehtävistä toimenpiteistä on erikoissairaanhoitotasoisia. Pelkkä sairaanhoitajatutkinto ei todellakaan ole todiste näiden osaamisesta käytännössä. Toimenpiteet opitaan käytännössä harjoittelun ja alalla toisen kokeneen ensihoitajan työparina toimien. Kahden vähäisen kokemuksen omaavan hoitajan sijoittaminen ambulanssiin on silkkaa arvostelukyvyttömyyttä. Tea Taskila ei puhu sanallakaan kokemuksen merkityksestä. Hän mainitsee vain ohimennen että ” Ainoastaan palveluntuottaja ja osa ensihoitohenkilöstöstä muuttuvat.”. Tervolan johtava lääkäri Jouko Autio puolestaan kertoi vastikään Pohjolan Sanomissa, että valittu henkilökunta on jopa kokeneempaa kuin nykyinen.

Molempien kommenttien yhteys todellisuuteen katkesi viime viikolla kun ainakin kahdeksan jo työsopimuksen uuden yrittäjän kanssa jo solminutta ensihoitajaa irtisanoi itsensä. Joukossa oli viisi nykyisellä yrittäjällä toimivaa pitkän linjan ensihoitajaa. Kaksi aikanaan työsopimusta allekirjoittamaan pyydettyä on kieltäytynyt ottamasta vastaan työpaikkaa jo työhaastattelun jälkeen. Syyksi eronneet ovat kertoneet arvelleensa ansiotasonsa putoavan aivan liian alhaiseksi, arvelleet tulevan työn pitkine varallaoloineen itselleen liian sitovaksi, sekä sen, että työnantaja oli kertonut työhaastattelussa ja työsopimuksen allekirjoitustilaisuudessa erilaista tietoa palkkauksesta kuin se todellisuudessa olisi tullut olemaan. Voihan toki olla että työntekijät olivat taas ymmärtäneet asian väärin.

Mielestäni kilpailutusprosessi on mennyt monessa kohdassa pieleen. Tarjouspyynnön määrittelyssä ei otettu olemassa olevaa palvelun tasoa huomioon. Nykyinen palveluntarjoaja on tarjonnut hoitotasoa lähes koko ajan molemmissa autoissa. Esimerkiksi viimeisten yhdeksän viikon aikana kakkoslähdön auto on ollut 75% ajasta hoitotasolla, vaikka kuluneella ajanjaksolla on jouduttu pitämään kertyneet lomat pois ennen irtisanomisaikaa, vuodenvaihdetta. Tarjouspyynnössä haettiin kakkoslähdön osalta vain perustasoa. Tällaisesta todellisen palvelutason laskemisesta tarjouspyynnössä olisi ehdottomasti pitänyt päättää kaupunginvaltuustossa, eikä jossain salaisessa kilpailutustyöryhmässä..

Kilpailutuksen valmistelleen työryhmän tehtäviä ja tavoitteita ei ollut määritetty lainkaan. Tämä on vastoin Tornion kaupungin hallintosäännön 14§:ä ja kuntalain 17§:ä. Hallinto-oikeus tai Tornion kaupungin tarkastuslautakunta eivät ehdi puuttua asiaan ennen päätöksen toteutumista.

Tea Taskila mainitsee: ”…valmistelussa ei ole käytetty nykyisen palveluntuottajan henkilökuntaa, koska se olisi sulkenut heidät tarjouskilpailun ulkopuolelle.” Ymmärrän tämän täysin, mutta kuka ymmärtää seuraavan toiminnan oikeutuksen: Sosiaali- ja terveyslautakunnalle asiaa valmistelleessa ns. kilpailutustyöryhmässä istuivat kaupunginhallituksen päättäminä Tornion kaupunginhallituksen puheenjohtaja sekä varapuheenjohtaja. Kaupunginhallituksen tehtävä taas on valvoa lautakuntien toimia. Onkohan moraalisesti ihan jääviä istuttaa itsensä valmistelemaan asiaa lautakunnalle, jonka toimintaa itse valvoo?

Sille joka väittää että olemme huolissamme omien työpaikkojemme puolesta ja että olemme siitä syystä liikkeellä, voin kertoa että kyse ei todellakaan ole tästä. Sekä minun että kollegoideni, hyvien ystävieni tulevaisuus on turvattu. Jokainen on löytänyt koulutus- tai työpaikan, osa useammankin joista valita. LPKS:n ensiapu, valvontaosasto, leikkausosasto, päiväkirurgian osasto, psykiatrian osasto jne. ovat pyytäneet allekirjoittamaan työsopimuksia alle heti vuodenvaihteessa. Kemin ambulanssikin on nielaissut pari sairaanhoitaja-ensihoitajaamme. Kemissä kun arvostetaan pitkää ja laajaa kokemusta ensihoidosta.

Sopii miettiä miksi olemme edelleen huolissamme…olisiko se kuitenkin se laatu?

Matti Suopajärvi
Lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja