IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #298 Turvemaa/sateet

30.12.2010 22:00

Mitenkähän turvetuottajat kuvittelevat avonaisen turvemaan pysyvän hallinnassa sateiden aikana, kun maat, karkea sora mukaan lukien, tulee vesiin rankkasateiden aikana. Oltuani yhdeksänkymmenluvulla Uuraisilla ruoppaamassa metsäojien tuomaa lietettä, joka oli ilmeisesti kaukana ulapan syvennyksessä.               Lietettä ei oletetulla alueella ollut, mutta sitä vastoin siinä oli karkeaa soraa. Hiekan ja 1-3 cm sora-aines, lienee vieläkin paikallaan muutaman sadan metrin päässä pumppauspaikalta.
Soran tulosta saimme todellisen näytteen tulvivan sateen myötä. Sadan mm. sade toi
kaiken järveen, sinne tuli katkennut maantie ja yläpuolella ollut kala-allas.
Tämänkin näkemyksen myötä täytyy ihmetellä sitä sinnikkyyttä, millä turpeen kannattajat puolustavat näkemystään, kuvittelevat ja yrittävät syöttää näkemystä, ettei turvetuotanto saastuta!
Muutamia ojitusten tuomia alueita olen ollut ruoppaamassa.                                                                        Uuraisten tapauksessa kertoivat, että yksin ennen sotia lapiolla ojittajatkin tuomittiin maksamaan.              Olis, edes ollut lietettä. Ruoppattavaksi määrätty massa oli ilmeisesti syvänteessä kaukana rannasta. Verrattain helppoa on todeta suo-ojien tuomiset heti ojien suista, johon raskaampi aines jää. Turvetuotannon kevyempi aines eteenee kauemmas, mistä se alkaa lähestymään puron ja ojien suita. Soiden uusinta-ojitukset aiheuttaa paljon valumia, koska kone joutuu olemaan avonaisen ojan päällä, missä, ei ole enää maata vastassa, niin kuin ensimmäisellä kaivuulla. Turvetuotanto tuo järviin humuksen ja happamuuden, jota tuotannon lopettaminenkaan, ei korjaa vuosikymmenessäkään.
Kaikki vesistöjä tuhoavat päästöt ovat järville tuho, jonka takia kaikkien tulisi
ryhtyä vastustamaan päästöjä, jonka huomaavat, niin metsänhoitajankin!?