Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Jänishousu
Vieras

/ #515 Outille ja Ilkalle

10.01.2011 23:22

Tornion toivot:) Anteeksi, että kirjoitan taas nimettömänä, mutta nimelläni ei ole merkitystä.

Matti ja Juha yllä kertovat sopimusrikkomuksista. Teksti on lohdutonta luettavaa. Osa rikkeistä on ollut tiedossa ja esillä mm tällä palstalla ja Pohjolan Sanomien artikkelin kommenteissa jo pari viikkoa. Huomenna on Sosiaali- ja Terveyslautakunan kokous - huolimatta edellä kerrotusta, ei tämä asia ole lautakunnan asialistalla. Luulisi näiden jotain kautta kantautuneen jo lautakunankin korviin?

Pohjolan Sanomien jutussa joulukuun lopussa Kustaa Piha kertoo: "Tarvittavat henkilöt on rekrytoitu ja työ kiinnosti laajasti. Kaikilla uusilla työntekijöillä on kokemusta ambulanssista ja asianmukainen koulutus. Rekrytoidut ovat kotoisin Tornion lähialueelta." Ja kaksi viikkoa aikaisemmin: "Työt Torniossa ja Tervolassa alkavat suunnitellusti vuoden vaihteessa sillä miehityksellä kuin alun perinkin oli suunniteltu."

Tätä on hyvä verrata Matin kirjoittamaan tekstiin: epäpätevä työntekijä heti ensimmäisessä työvuorossa, henkilöstöä palkattu ympäri Suomea, ylipitkiä työvuoroja. Jos kaikki olisi kunnossa, ei näin toimittaisi. Lisäksi autorikkomukset kertovat omaa kieltään sopimuksen kunnioituksesta - ja valvonnan heikkoudesta.

Matti kirjoitti tehneensä rikkeistä ilmoituksen johtavalle lääkärille, sekä laittaneensa ne tiedoksi lautakunnalle ja perusturvajohtajalle. Rohkenen epäillä, että tämäkään ei tule johtamaan toimenpiteisiin. Asian aiempi käsittely on hyvin osoittanut miten tämä sylttytehdas toimii. Asioita pallotellaan ja viivytetään riittävän kauan, jotta niiden ratkaiseminen menettää merkityksensä.

Te kaksi osoititte adressin keskustelujen yhteydessä kiinnostuksenne ja huolenne ensihoidon tilasta. Asiaa ei ole vielä syytä unohtaa. Toivottavasti kumpikin tahollanne edistätte parhaaksi katsomallanne tavalla näiden sopimusrikkomusten julkituloa ja perinpohjaista selvittämistä.