Elävänä syntynyt abortoitu sikiö on pelastettava!

Onnellinen äiti

/ #24 Josefille

14.11.2012 10:56

Helppo elämä on mielestäni eri asia kuin onnellinen elämä. Vammaisen lapsen kanssa elämisessä on monia haasteita, mutta ihmettelen, millä perusteella puhut elämän laadun romahtamisesta vammaisen lapsen synnyttyä. "Muun elämän tuhoava prosessi". Ei kuule ole tätä päivää tuollainen näkemys. Vammaisen lapsen kanssa eläminen on kuitenkin just sitä arkea iloinen ja suruineen kuin terveenkin lapsen kanssa. Molempien kanssa tulee tilanteita, joissa joutuu kovan paikan eteen ja kasvamaan ihmisenä. Lopulta huomaa, että tästäkin selvittiin. "Valtavan tuskan" sijasta olemme kokeneet valtavaa iloa lapsestamme. Toki myös huolta ja vaivannäköä, mutta olemme esim. molemmat koulutettuja ja työelämässä. Tänä päivänä vammaisen lapsen kasvatukseen saa hyvin tukea, esim. terapioita ja erityisopetusta. Seulonnoilla haetaan säästöjä näistä kuluista. Samalla ylläpidetään juuri tällaisia suvaitsemattomia asenteita, joiden vuoksi mm. vammaisten työllistyminen etenee hitaasti. Vanhempia pelotellaan valtavalla tuskalla ja elämän laadun romahtamisella.