IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Lautakangas

/ #1860 Re: GTK:n "sitoutumattomuus"

21.11.2012 23:27

#1858: Ranex -

Noinpahan tuo vain on GTK:n osalta kuin Ranex muistutti. Turveteollisuusliiton jäsen mikä jäsen. Jotenkin muistuu mieleen se ikiaikainen viisaus siitä valehtelemisesta ja siihen itsekin uskomisesta, kun lukee turvekansan hokemia todistuksia: "Nämä tutkimuslaitokset ovat täysin riippumattomia laitoksia esim. Vaposta tai Turveruukista tai jostain muusta turvetuottajasta." (esim. viesti 1853)

Aikasta montakin kertaa GTK:ta on yritetty väittää tuollaiseksi "täysin Vaposta tai Turveruukista tai jostain muusta turvetuottajasta riippumattomaksi", mutta se lienee joko turvekansan vauhtisokeutta, itsensä pettämistä, muille valehtelua tai huumoria. Tai niitä kaikkia.

GTK on todellakin sitoutunut (niinkuin sen sivuiltakin on luettavissa) kaivannaisten, kuten turpeen kaikinpuoliseen käyttöön, eikä laitos mitenkään voi ottaa selvitystensä lähtökohdiksi mitään muita näkökulmia. GTK:n väen täytyy pyrkiä turvaamaan oma työllistymisensä ja se voi tapahtua vain kaivosalan ja turvetoimijoiden tavoitteisiin sitoutumalla. Siinä ei ole sen kummempaa "salaliittoa", vaan puhtaasti oman edun ajattelua. GTK ei pure sitä ruokkivaa kättä, kuten ei turveduunarikaan, mutta jälkimmäisten lähes turpeen jumalointia muistuttava hurmos saa joskus varsin huvittavia piirteitä.