IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #1884 Re: Turvetulipaloista ja turvepölylaskeumista

25.11.2012 12:59

#1876: turvekriitikoita kompaten - Turvetulipaloista ja turvepölylaskeumista

"Kuivana kesäkautena 2006 sattui Suomessa 6 288 maasto- ja metsäpaloa, joista turvepaloja oli noin 7 % eli 417."

Paljonko nuo 417 turvepaloa aiheuttivat ylimääräisiä kustannuksia (joita ei olisi tullut ilman turvetuotantoa) yhteiskunnalle? Eikös verorahalla ylläpidetyt pelastuslaitokset ole mukana turvepalojenkin sammutuksessa? Sammutus sitoo miehistöä ja kalustoa paljon, jopa sikakalliita helikoptereita.

Entäs sitten ne vahingot joita tuli, kun palot ryöstäytyivät turveaavikoilta metsiin? Paljonko niissä paloi puuta ja menetettyä puunmyyntirahaa? Siinä taisivat monen perikunnan "tulevat puunmyyntitulot" kärventyä ennenaikaisesti turvetuotannon seurauksena?

Mitenkäs turvepalojen usein pitkäaikaiset ja suuret savuhaitat vaikuttivat ihmisten terveyteen, viihtyvyyteen, matkailuelinkeinoon jne...? Olen nähnyt ja kokenut, että palava turvekenttä voi kyteä viikkojakin nostaen kitkerää ja sankkaa savua kymmenien kilometrien päähän. Sitäkin on helppo vähätellä todellisuutta tuntematta.

Turpeen sammuttaminen on tosi vaikeaa, koska vesi karkaa kuivasta turpeesta kuin "hanhen selästä" ja sammutus vaatii yleensä rankkaa kaivamista palopesäkkeiden taltuttamiseksi. Tuttu palomies kertoi turvepalojen sammutuksen olevan työnsä pahimpia tehtäviä; terveydelliset haitat ovat suuria ja työ on todella raskasta ja kuluttavaa.

Me turvekentän naapurit elämme jatkuvan ylivalppauden rasittamina, kun roihut on jo koettu omakohtaisesti.