EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Kai Ylikoski
Adressin tekijä

/ #42 Mikä tämä Kaskisten Tuulivoima Oy lopulta on?

12.12.2012 23:08

Vähän taustatietoa Kaskisiin tuulivoimaloita suunnittelevasta Kaskisten Tuulivoima Oy.stä.

Kaskisisten Tuulivoima Oy.
Kotipaikka Kaskinen.
Käyntiosoite Kurikantie 255, 61850 Kauhajoki as.
Y-tunnus tullut voimaan 25.5.2012
Osakepääoma 2500e
Tarkemmat tiedot: http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/kaskisten+tuulivoima+oy/24804177

Kaskisten Tuulivoima Oy.n webbisivut: http://www.kaskistentuulivoima.fi

Tuoreella yrityksellä ei aiempia referenssejä vastaavista projekteista, toimitusjohtaja Jaakko Leppinen tosin toiminut Suupohjan elinkeino keskuksen tuulivoimakoordinaattorina ym.

Kaskisten Tuulivoiman vireillä olevat hankkeet, jotka nyt pikaisesti löysin.

Kaskinen 3-6 tuuliturbiinia.
Isojoki 18 tuuliturbiinia. (energia yhtiö perustettaisiin Isojoelle, yhteisöverot sinne)
Jalasjärvi ja Karvia (Ilvesjoen yhteismetsä) 60-70 tuuliturbiinia.
Ii (Pahkakosken yhteismetsä) 20-30 tuuliturbiinia. http://www.rantapohja.fi/uutiset.php?article=TUULIVOIMAA-IIHIN.html

Voi olla että on muitakin hankkeita? Tuossakin nyt yhteensä 101-124 tuulivoimalaa suunnitteilla, eri puolille maata. Ja jos 3MW tuuliturbiini maksaa noin 3 miljoonaa euroa (ilman ympäröivää infraa) niin rahoitusta hankkeet vaativat toteutuessaan pitkälti yli 300 miljoonaa euroa + infran rakentaminen (sähköliittymät, huoltotiet ym.) niin lopulta viivan alle jää rahotettavaa hankkeissa, jos kaikki toteutuu, noin 500 miljoonaa euroa, sehän on puoli miljardia euroa? Suuret on suunnitelmat. Vaikuttaa aika tuulesta temmatuilta suunnitelmilta?

Yhteisöverojen toivossako Kaskinen tähän on lähtenyt? Kyllä ne menee muualle, jos niitä joskus joku edes saa? Liiketoiminta on liiketoimintaa eikä hyväntekeväisyyttä pikkukaupungille. Tämä vaikuttaa kyllä "Ahopaja" touhulta, eikös sieltäkin lupailtu suuria ja jäi vain raiskattua luontoa ja noin miljoonan euron tontti, kaupungin (kuntalaisten) maksettavaks?
Ei kannata heittää rahaa, jota ei ole, enempää tuuleen. Kaavoituskaan ei ole ilmaista. Raha kylläkin vaan rahaa, sitä tulee painokoneesta. Mutta tuota vielä jäljellä olevaa rakentamatonta luontoa ja pikkukaupungin rauhaa ei ole järkeä uhrata tälläiseen.