Levemir-insuliinin korvattavuus turvattava

Lapsi diabeetikon vanhempi

/ #165 Re: Re: Kuolemat?

17.12.2012 23:12

#161: JattaD1 - Re: Kuolemat?

Ennen vuotta 2005 (Levemir sai 100% korvattavuuden) taisi diabeetikkoja kuolla sitten "tuhansittain". Taitaa olla Novon businessyksikkö täällä kirjoittelemassa. Firmahan tekee pörssissä nousujohteista miljoonatulosta... Silti Levemirille soisi korvattavuuden.

Kannatta kyynisyydeltään miettiä, mitä kirjottaa.

Omalla lapsellani tyypin-1 diabetes puhkesi pian enteroviruksen aiheuttaman aivokalvontulehduksen jälkeen. Siitä sairaalareissusta alkoi koko elämän kestävä sairaalamatka.

Lähes huvittaa sellaiset vanhemmat, jotka tekevät numeron esim. lapsensa hampaiden pesusta, harrastuksesta tai vaikka syömisestä.

Itse joudun vaatimaan lapseltani verikokeen sokerimittausta varten keskimäärin 8 kertaa joka ikinen päivä/yö. Joudun myös piikittämään lapseeni insuliinia likimain 8 kertaa päivässä, joskus myös enemmän. Lapseni ei voi myöskää mennä kavereiden luo eikä juuri muuallekkaan, ilman läsnäoloani, saati sitten esim. yökylään. Siinä vain pintaraapaisu dm1-oravanpyörä arjesta. Kiinnostunut etsii itse lisätietoja.

Tällä hetkellä selviämme Levemirin ansiosta yleensä yhdellä yöaikaan otettavalla verikokeella/-mittauksella. Joskus se onnistuu lapsen heräämättä, toisinaan ei. Uskotko kuinka säälittää tuollainen rimpuileva unenpöpperöinen eskari, joka ei unisuutensa takia ole yhteistyöhaluinen. Millään muulla insuliinilla en pysty säätämään insuliiniannosta erikseen yö ajalle. Ilman Levemiriä joudutaan tekemän hoitotason suhteen kompromissi hypoglekemia ja hyperglykemia -riskin suhteen. = Lisää mittauksia = Lisää korjauksia

Levemiristä tai oikeastaan sen mukautuvuudesta luopuminen tarkoittaa siis myös sitä, että hoitotaso laskee lääkkeen huonontumisen seurauksena.

Terveessä perheessä laiminlyöty hammashoito tarkoittaa likaisia hampaita ja pitkällä tähtäimellä reikiä, pahimmillaan hampaattomuutta.

Diabeetikolle huono hoitotaso tarkoittaa vapinoita, huimauksia, insuliinishokkeja, happomyrkytyksia ja aivovaurioita. Pitkällä tähtäimellä sokeutumista, amputaatioita ja dialyysiä, pahimmillaan sitä kuolemaa.

Levemirille ei ole korvaava rinnakkaisvalmistetta. Enkä haluaisi, että hoitotaso laskee insuliinin 1% hintakinan takia.