Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #641 Toteutuuko ensihoitopalvelun uusi hälytysohje...?

30.01.2011 22:21

"Ensihoitopalvelun hälytysohje

Vuodesta 1994 on Suomessa virallisesti puhuttu ensihoidon perustasosta ja hoitotasosta (asetus sairaankuljetuksesta 1994/565). Alueilla missä on päädytty järjestämään ns. porrastettu ensihoitopalvelu perustasoisilla ja hoitotasoisilla ambulanssiyksiköillä, tulee näiden yksiköiden hälytysohje palvella hoitovalmiutta mitä nämä yksiköt pystyvät tarjoamaan. Esimerkiksi Torniossa päättäjät eivät ole ymmärtäneet tähän mennessä perustason ja hoitotason ambulanssiyksiköiden hälytysohjeen merkitystä ja tehtyjen päätösten johdosta hoitotason ambulanssiyksikkö ei useissa tapauksissa ole ehtinyt ajoissa hätätilapotilaan avuksi, koska on ollut sidottu kiireettömään tehtävään. Joukossa on tapauksia, jotka eivät kestäisi ”päivän valoa” Tornion kaupungin maineen kannalta.

Lääkkeelliseen ja vaativiin hoitotoimenpiteisiin kykenevä hoitotason ambulanssiyksikkö tulee hälytysohjeella varata vain ja ainoastaan ns. kiireellisiä ensihoitotehtäviä varten. Perustason ambulanssiyksikkö suorittaa hälytysohjeen mukaan kiireettömiä / matalariskisiä tehtäviä ja toimii hoitotason yksikön tukiyksikkönä."

(#390 Ensihoitopalvelusta)