Kansalaisadressi telakkateollisuuden turvaamiseksi Suomessa

Seilori

/ #207 Re: Työpaikat menossa?

17.01.2013 08:43

#201: Kyseenalaistaja - Työpaikat menossa?

Pitäisi kai jonkun piirtää kaavio siitä, miten työt tyypillisesti jakautuvat telakan työntekijöille, telakan aluella työakenteleville alihankkijoille ja ulkopuolella toimiville telakkayhtiön hyttitehtalle ja varsinkin sadoille alihankintafirmoille ja muille työn, materiaakien ja palvelujen tuottajille. Se kaavio olisi todella laaja. Toki tuo mainittu hyttitehdas voi tarjota tuotteitaan myös ranskalaistelakalle, mutta sen kilpailutilanne on lähempänä ranskaa toimivia toimijoita huonompi pitkän kuljetismatkan vuoksi - hyttien varastointi ja kuljetus vaativat tilaa ja kustannuksia. Sitä paitsi ranskalaistelakalla saattaa olla oma sopimusvalmistaja tai muutoin vakiintunut oma klusterinsa, jolta se hytit tilaa. Korostettakoon, että ei STX:n oma hyttitehdaskaan aina pääse toimittamaan kaikkia hyttejä Suomessa rakennettaviin STX:n laivoihin, vaan se joutuu kilpailemaan toimituksista muiden potentiaalisten toimijoiden kanssa. Usein osa hyteistä tai jonkin pienemmän aluksen kaikki hytit valmistaa jokin muu suomalainen yritys kuin STX:n hyttitehdas. Eli kippailua on jo kotimaan toimituksissakin. Kyseinen hyttitehdas on tietysti erityisen kilpailukykyinen silloin, kun on kysessä suuret toimitusmäärät, koska se on teollistanut esivalmistettujen hyttien tuotannon. matkustajalaivan sisustuksessa on paljon muutakin kuin hyttejä - joka ainut tila koostuu samantapaisista materiaaleista, usein arvokkaammistakin materiaaleista kuin hytit, ja joko telakka tai joku alihankintafirma nekin Suomessa tekee. Siihen kaikkeen sisältyy valtavasti täällä tehtävää työtä, jota ei ole helppoa "viedä". Siksi olisikin parempi päästä tekemään laivoja täällä ja "viedä" koko laiva, mikä suosii suomalaisa toimijoita ja tuo ja pitää työn tässä maassa!