Kansalaisadressi telakkateollisuuden turvaamiseksi Suomessa

Sivusta seuraaja

/ #222 Re: Mikä mahtaa olla totuus?

19.01.2013 13:22

tilaaja neuvotteli kolmannen Oasis-luokan tilauksesta alkujaan vain STX Finlandin Turun telakan kanssa. Kaupasta sovittiin heinäkuussa 2012 ja ainoaksi avoimeksi asiaksi jäi rahoituksen järjestäminen. Tilaaja oli julkisesti kertonut tilaavansa aluksen vuoden 2012 loppuun mennessä, ja koska Suomen hallitus ei koko syksyn kestäneiden rahoitusneuvotteluiden aikana myöntänyt Finveran takausten edellyttämää 50 M Euron pääomalainaa, tilaaja otti marraskuussa. 2012 yhteyttä Ranskan STX-telakkaan. Loppu on historiaa.

Tämä kaikki on ollut Häkämiehen ja Vapaavuoren tiedossa alusta alkaen. Ministerit saavat siis kertoa julkisuudessa "muunneltuna totuutta".

Sarjalaivojen tilauksessa on luonnollista, että laivat tilataan samalta telakalta. Näin jokaisen ongelman kohdalla ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Aikataulut ja kustannukset pysyvät paremmin hallinnassa kuin prototyyppien kohdalla. Prototyyppilaivat ovat usein tappiollisia, voitot tulevat sarjalaivoista. Suomen hallitus nyt kuitenkin päätti torjua tämän laivasarjan rakentamisen Suomessa.