Pelastakaa Kulttuurien museo

Vieras

/ #36 Autetaan kävijämäärä nousuun

31.01.2011 23:36

Kulttuurien museon toiminta on todella vakavassa vaarassa, nyt kun kannattavuus lasketaan vain rahassa. Tämä periaate ei muuten ole ollenkaan tasapuolista vaan poliittisesti valikoivaa. Verovaroin kustannetaan paljon pienempiäkin kuin yli 20 000 kävijän toimijoita.

Kulttuurien museon työn tuottavuus ilmenee vasta välillisesti ja on arvioitavissa siitä, miten sen ohjelma lisää yleissivistystämme, tuottaa oivalluksia, antaa ajattelun aihetta, lisää suvaitsevaisuutta ja mielenkiintoa toisia ihmisiä kohtaan. Tämä on tärkeä näkökulma, koska vieraat ovat jo keskuudessamme ja koska me matkustamme heidän pariinsa yhä yleisemmin. Lisäksi museon näyttelyt esittelevät monia nyt jo kadonneita tai taantuneita käsityömenetelmiä niille, jotka ovat esineistä kiinnostuneita ja osaavat lukea niiden informaatiota.

Museo on tehnyt 1999 lähtien noin lähes 50 näyttelyä, isoja ja pieniä, ja todella vaihtelevista aiheista. Niihin on liittynyt työpajoja ja luentosarjoja sekä lasten ohjelmaa. Jos emme halua menettää tällaista kulttuurilaitosta, osoitamme sen käymällä siellä ahkerammin. Se on kaikkein paras osoitus kannatuksestamme.
Näyttelyohjelman näkee ainakin museon kotisivuilta www.nba.fi/kulttuurien museo, kun maksettuihin mainoskampanjoihin ei ole nähtävästi ole varaa.