Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Ei savua ilman puita

/ #115 Re: Sunnuntaipyöräilyä ja työmatka-ajoa, osa 5

03.02.2013 18:18

Pyörätieverkon suunnittelua ohjaa periaate, että joka paikassa mistä  pääsee ajamaan autolla on oltava myös pyörätie, olipa sen käyttäjiä viisi tai kymmenen. Sitä vaatii pyöräilijöiden turvallisuus ja liikkumismuotojen tasavertaisuus, mutta esimerkiksi asumisen tasavertaisuus ei näytä vaativan asunnottomuuden yhtä kiireellistä poistamista, vaikka kadulla yöpyminen on myös aika turvatonta. Paljon muutakin eriarvoisuutta tässä kaupungissa on toistaiseksi siedettävä ja odoteltava, että sitä saadaan pikkuhiljaa poistetuksi.

Mechelininkadun ja monen muun kadun pyöräilyolot paranisivat ilman erillisiä pyöräteitäkin, jos autoliikenne saataisiin tiputetuksi murto-osaan nykyisestä, niinkuin täällä on jo todettukin. Se ei vaan ole muodissa niinkuin pyöräily, vaikka se olisi hiilidioksidipäästöjen takia paljon tärkeämpää. Nehän ovat toinen syy, jolla pyöräteiden välttämättömyyttä perustellaan.

Pyöräteiden olemassaolo ei Helsingin tapaisessa kaupungissa yksin autoilua vähennä, ellei sitä kyetä muuten rajoittamaan. Todennäköisempää on, että kun joukkoliikenteen maksut kallistuvat ja palvelu heikkenee, niin pyöräilijöitä tulee lisää sen käyttäjistä.

Minäkin pyöräilin tänään Merikannontiellä ja sujui ihan mukavasti.  Ja jos pyörätielle työntyviä autoja ei saa sillä kadulla kuriin niin miten sitten jollain muulla.