Pakkoruotsi pois

/ #159 Re:

03.02.2011 11:06

#15: Mikko Kettunen -

Svekomania tai ruotsalaisuusliike oli Suomessa fennomanian vastareaktiona syntynyt joka on ruotsinmielinen liike. Svekomania liittyy ennen kaikkea 1870- ja 1880-lukujen historiaan.

Svekomanian vaikuttivat myös tuolloin yleiseurooppalaiset rotuopit, joiden mukaan itäiset kansat, joihin suomalaiset kuuluivat, eivät kyenneet luomaan kulttuuria tai kansakuntaa.

Näiden teorioiden äärimmäisissä osissa väitettiin, että ruotsinkieliset ovat rodullisesti ylivertaisia tavalla, joka voidaan rinnastaa sen aikaisiin arjalaisiin rotuoppeihin Euroopassa
Liikkeen johtohahmoihin lukeutui muun muassa Axel Olof Freudenthal.

Freudenthal mitalin saaneita esim.
Åbo Akademi 1938, Johanne Virolainen 1984, Elisabeth Rehn 1994, Paavo Lipponen 2007

Miten Suomen valtio voi tukea tätä freudenthalin rasistista rotuoppia joka noudattaa edelleen suomenkielisten väkivaltaista alistamista ja oppia että suomenkieliset eivät edelleenkään armon vuonna 2011 kykenisi itse päättämään omasta sivistyksestään ja oikeudestaan itse päättää mitä kieltä itse ja lapsemme haluavat opiskella ja tarvitsevat elämässään.

Miten on mahdollista Suomen valtio tukee freudenthalia mutta ei Suomalaisuuden liittoa ja suomenkieltä?