Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Keijo

/ #160

09.02.2013 11:39

Kyse on ilmeisesti siitä, että Helsingin kaupunki haluaa lisätä pyöräilyn osuutta liikenteestä. Tavoitteen saavuttamiseksi pyöräilijöille halutaan tarjota lisää väyliä. Useimmat pyöräilijät ovat samanlaisia kuin jalankulkijat ja autoilijat: he haluavat edetä kohteeseensa mahdollisimman suoraa reittiä. Tämä on mielestäni ymmärrettävää, sillä useimmat meistä haluavat valita lyhyimmän reitin oli kyse sitten jalankulusta, autoilusta tai pyöräilystä. Mitä enemmän pyöräväyliä on, sitä todennäköisemmäksi tulee, ettei kohteeseen tarvitse edetä ns. mutkan kautta.

Onneksi on myös niin, ettei Mechelininkatua sentään kokonaan pyörätieksi muuteta. Autoilu ja jalankulku on mahdollista siellä jatkossakin. Lisäksi jalankulkijoiden tilanne saattaa sikäli jopa parantua, että pyöräkaistat todennäköisesti jonkin verran vähentävät jalkakäytävillä tapahtuvaa pyöräilyä. Jalkakäytävillä tapahtuva pysäköinti tulee todennäköisesti jatkumaan, mutta sehän oikeastaan kuuluu jo erottamattomana osana Helsingin kaupunkikuvaan